RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tony Gentile (Reuters / NTB scanpix)

Costa Concordia på rett kjøl

Sist oppdatert:
Giglio (NTB-Reuters-AFP): Costa Concordia er tilbake på rett kjøl. Nå skal det havarerte cruiseskipet stabiliseres, før det fjernes fra øya Giglio ved den italienske vestkysten og hogges opp.

Tidlig tirsdag morgen ga havaristens skipsfløyte lyd fra seg for første gang siden grunnstøtingen 13. januar i fjor. Signalet ble møtt med applaus og hurrarop, selv om synet av skipet fortsatt vekker dystre minner om en ulykke som kostet 32 mennesker livet.

Se video i bunn av saken.

Den 290 meter lange skipet på 114.500 tonn ble rettet opp av et system av kraner, 36 tjukke kabler og vannfylte motvekter. Arbeidet ble påbegynt mandag morgen, tre timer forsinket på grunn av uvær, og var fullført tidlig tirsdag morgen.

«Perfekt»
- Snuoperasjonen gikk slik vi trodde den skulle og slik vi håpet den skulle. Jeg vil si dette var et perfekt stykke arbeid, sa Franco Porcellaria som ledet rederiet Costa Crocieres bergingsgruppe, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

- For meg er det en følelsesladd opplevelse å se skipet igjen, sa Luciano Castro, som overlevde forliset for vel halvannet år siden og som var kommet til Giglio for å følge bergingen.

- Dette skipet kunne blitt min død, men jeg overlevde jo, tilføyde han.

To personer er fortsatt savnet etter havariet, og likene deres ble ikke funnet under Costa Concordia, slik det hadde vært håpet. Det ble søkt etter dem med undervannskameraer før arbeidet med å rette opp vraket ble satt i gang.

Rust
Siden av skipet som har ligget under vann i 20 måneder, framsto som brunt av rust, i kontrast til den andre, hvite skipssiden. Arbeidet med å rette opp skipet er anslått å ha kostet over 600 millioner euro eller vel 4,7 milliarder kroner.

Kapteinen om bord da forliset skjedde, Francesco Schettino, står for retten tiltalt for å ha ført skipet alt for nær land i et forsøk på å kjekke seg for passasjerene. Da «Costa Concordia» gikk på grunn, stakk han av fra skipet før passasjerene var brakt i sikkerhet.

For dette er han senere blitt overøst med skjellsord og har fått tilnavnet «Kaptein Feiging». Tidligere i år ble fire medlemmer av mannskapet og sjefen for Costa Crocieres krisestab dømt til korte fengselsstraffer som medansvarlige for forliset. (©NTB)

SE VIDEO: På rett kjøl på 30 sekunder

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere