RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

D&G inspirert av Norge

Sist oppdatert:
Dolce&Gabbana har lagt sin elsk på Mariusgenser og Selbu-moten for neste sesong. - Det tar vi som et kompliment, sier Vigdis Yran Dale til Side2.

(SIDE2): Lillunn AS og Vigdis Yran Dale har enerett på den populære norske Mariusgenseren. Det var Vigdis' mor, Unn Søiland Dale som første gang presenterte den norske ikongenseren i 1953, og senere er den blitt elsket av hele Norges befolkning. Nå har også italienske og franske motehus latt seg inspirere av den norske genseren.

Siste nytt fra Side2? Sjekk forsiden nå!

Les mer her: www.marius.no

Inspirert av norske mønstre
- Dette er jo bare fryktelig morsomt. Det er helt tydelig at Dolce&Gabbana her har latt seg inspirere av mønstrene fra Norge, men jeg kan ikke se noe ren kopi av mønsteret til Mariusgenseren. Dette er jo en lek med norske ikoner som strikkemønstrene og bordene fra Setesdal og Mariusgenseren. Så nok en gang kommer nok denne trenden på mote igjen, jubler Vigdis til Side2.

- Mer norsk enn flagget
Mariusgenseren ble første gang presentert i 1953, og har siden vært den mest populære norske genseren. Genseren er spesielt kjent for sin mønsterrekke, sammen med de norske fargene rødt, hvitt og blått.

- Genseren har kommet og gått i motebildet i mange år. Sist den var på mote var på 90-tallet. Da ble også mors andre kjente mønstre som Eskimogenseren inspirasjonskilde til blant annet Christian Dior, Hubert Givenchy og Castelbajac. Hennes Eskimogenser var avbildet i engelske VOGUE allerede i 1954, forteller Vigdis.

Rauma Ullvarefabrikk har nå enerett på produksjon av den originale Mariusgenseren. Strikket i Rauma Finullgarn og montert med ketlesøm ivaretas den opprinnelige norske håndstrikketradisjonen som gir optimal funksjon, letthet og komfort. Plaggene selges nå på de fleste Husflid-butikker i Norge.

Artikkelen fortsetter under bildet

Farmen-mote
Programleder i Farmen, Gaute Grøtta Grav har også ofte vist seg i den originale Mariusgenseren på TV 2.

Tror du han har hatt noen innvirkning på at genseren nå er så populær igjen?

- Ja, det tror jeg absolutt. Men nå vet jeg ikke om designerne Dolce&Gabbana sitter og ser på Farmen, ler hun og legger til:

- Men hvem vet...?

Norsk design i amerikansk film
En ting som er helt sikkert er at Vigdis kan slå fast at Eskimogenseren, som også er hennes mors design fra 1951/1952, blir trukket fram av skapet i filmen «It's Complicated» med Meryl Streep og Steve Martin.

- Ja, jeg er helt sikker på at det er en original Eskimogenser Steve Martin holder opp. Jeg kjenner igjen det mønsteret, det var jo mors gjennombrudd. Eskimogenseren har også blitt stor internasjonalt, smiler hun.

SE ALLE BILDENE FRA D&G-VISNINGEN HER:

2936

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere