RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
MÅTTE SNU: Arnfinn Røst (55) skulle til Tromsø fredag kveld, men sitter foreløpig på Oslo lufthavn etter at SAS-flyet måtte snu som følge av et vrient nesehjul.
MÅTTE SNU: Arnfinn Røst (55) skulle til Tromsø fredag kveld, men sitter foreløpig på Oslo lufthavn etter at SAS-flyet måtte snu som følge av et vrient nesehjul. Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix/Privat

Da flyet var i lufta, merket Arnfinn at noe var galt

Sist oppdatert:
Tromsø-fly måtte snu og lande igjen på Oslo lufthavn.

Egentlig skulle Arnfinn Røst (55) fra Storsteinnes lande på Tromsø lufthavn i 20.30-tiden fredag kveld.

Men flyet måtte snu etter kun en drøy halvtime i luften. Deretter bar det tilbake til Oslo lufthavn. Årsaken var at besetningen ikke klarte å heve nesehjulet på flymaskinen, skriver Nordlys.

- Jeg merket at noe ikke var rett, for de ville ikke gi på og flyet gikk liksom ikke høyere. Vi lå bare der og cruiset, forteller Røst.

- Ikke nok drivstoff

Ikke lenge etterpå fikk passasjerene beskjed om at nesehjulet satt bom fast.

- De fortalte at de ikke hadde nok drivstoff til å fly helt til Tromsø med nesehjulet nede. Så da måtte vi snu, sier Røst til avisen.

Like før klokken 20 satt han og de andre passasjerene inn på Oslo lufthavn. Hva som skjer nå, vet han ikke.

- Vi fikk bare beskjed om å gå inn og sette oss. Vi har foreløpig ikke fått noe mer informasjon, sier Røst.

STRANDET: Etter å ha landet i Oslo igjen, fikk passasjerene beskjed om å vente her ved gaten. Da Nordlys snakket med Røst, hadde de ikke fått noe mer informasjon om hva som skjer.

En teknisk feil

SAS bekrefter nesehjulproblemet overfor Nordlys.

- Etter at flyet hadde tatt av og skulle ta inn hjulene, kom det en indikasjon på en teknisk feil med nesehjulet. Det skjer fra tid til annen, men det var ikke noe problem med selve hjulet som gjorde det farlig på noen måte. Flyet måtte returnere til Oslo der feilen nå utbedres, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Han vet foreløpig ikke når passasjerene vil komme seg til Tromsø, annet enn at det vil skje ved første, mulige anledning.

- Jeg antar at vi vil sette opp et ekstra fly, sier Johansen.

Øker luftmotstanden

Han forklarer videre at flyet kan fly med hjulene ute, men at det kan føre til høyere forbruk av drivstoff.

- Dersom man skal fly med hjulene ute, vil det føre til betydelig luftmotstand. På lange flyvninger, som Oslo til Tromsø, med fullt fly og høy vekt, kan det være at man bruker mer drivstoff enn det man normalt ville ha gjort, sier Johansen og legger til at regner med at feilen utbedres i løpet av kun kort tid.

- Det er viktig for oss å minimere konsekvensene for andre passasjerer, for flyet skal i videre trafikk. Vi beklager selvsagt overfor de som var med flyet og dermed fikk forsinket sin ankomst til Tromsø, sier Johansen.

Her kan du lese flere saker fra Nordlys.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere