RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Damefotball trakk flere millioner svenske TV-seere

Sist oppdatert:
Selv om svenskene tapte finalen i fotball-VM, ble turneringen en stor publikum- og PR-suksess for damefotball. 3,8 millioner svensker så slutten av finalen og på sidelinjen skjenket Aftonbladet og TV4 50.000 kroner til et godt formål.

3,8 millioner TV-seere er ikke hverdagskost for damefotball noe sted i verden. Det var seertallene da Sverige og Tyskland braket sammen til VM-finale i fotball sist søndag. Tyskerne vant til slutt 2-1 på overtid og "golden goal", men for svenskene ble det likevel en vellykket turnering.

Nesten annenhver svenske hadde benket seg foran TV-apparatene da kampen ble forlenget, skriver TV4 selv på sine hjemmesider. Allerede ved avspark var det 2,9 millioner svensker som satt klare.

Den forrige rekorden ble satt i gruppespillet, da Sverige møtte Nigeria. Da var det 1,51 millioner seere som på det meste fulgte kampen, ifølge Resumé.

Damefinalen er tidenes mest sette program på TV4 noensinne, den forrige rekorden hadde Bingolotto med 3,14 millioner seere for noen år siden.

Oppmerksomheten var i det hele tatt enorm rundt det svenske damelandslaget i fotball. Da TV4 avholdt en stor galla, kalt "Bara bröst" i forrige uke, lovet Aftonbladets sjefredaktør Anders Gerdin og TV4-sjef Jan Scherman at de til sammen skulle gi 50.000 kroner for hvert mål som de svenske damene scoret i finalen.

Nå ble det kun ett mål, det vil si at 50.000 svenske kroner ble donert til aksjonen som gikk til inntekt for forskning på brystkreft.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere