RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Danske rederi leier væpnet eskorte utenfor Somalia

København/Oslo (NTB-Nils-Inge Kruhaug): Danske rederi har leid væpnede eskortefartøy for å beskytte seg mot piratangrep utenfor Somalia.

A.P. Møller - Mærsk, som har 120.000 ansatte og avdelinger i 135 land, leide for ett år siden et marinefartøy fra Tanzania, skriver Jyllands-Posten.

Krigsskipet ble leid inn med hjelp fra et sikkerhetsfirma og fikk i oppdrag å beskytte tankskipet Brigit Maersk mot somaliske sjørøvere. Mærsk betalte et ukjent beløp til Tanzanias marine for dette.

Det danske rederiet Norden har også leid et bevæpnet fartøy for å passe på egne skip i området, og de utelukker ikke at også de vil leie marinefartøy fra Tanzania.

Det norske fartøyet skal etter planen delta i piratjakten fram til februar, og prislappen for operasjonen er beregnet til rundt 200 millioner kroner.

EUs marinestyrke har imidlertid ikke greid å forhindre stadig nye kapringer, og bare de siste dagene er minst fem større skip kapret.

Fredag ble britiskregistrerte Asian Glory, som hadde en last med flere tusen koreanske biler om bord, kapret.

Samme dag ble kjemikalietankeren Pramoni, som eies av det norske rederiet Platou, kapret i Adenbukta. Skipet er registrert i Singapore og utleid til et indonesisk rederi, og det skal ikke være nordmenn blant mannskapet på 24.

Piratene holder nå minst 14 skip med over 240 besetningsmedlemmer, mens de øvrige skipene er frigitt mot millionbeløp i løsepenger.

USA anbefalte nylig greske skipsredere å plassere væpnede vakter om bord i skip som skal passere Afrikas Horn, som beskyttelse mot piratangrep.

- Det er i redernes egen interesse å sette i verk tiltak for å beskytte seg selv i dette farvannet, lød budskapet fra amerikansk UD.

Danmarks Rederiforening skal nå utrede bruken av private eskortefartøy, for å se om dette er noe som bør anbefales.

- Farvannet øst for Afrika er en gråsone, fordi u-landene ikke har ressurser til å bekjempe piratene. At et rederi leier et annet lands krigsskip er en lappeløsning, men det er ikke noe alternativ, sier visedirektør Jan Fritz Hansen til Jyllands-Posten.

- Vi undersøkte og fant at det var fullstendig lovlig. Derfor valgte vi dette som et alternativ i en tilspisset situasjon, sier teknisk direktør Steffen Jacobsen.

Lars Bangert Struwe, som er forsker ved Dansk Institut for Militære Studier, advarer likevel mot følgene.

- På kort sikt kan det være en god løsning for Mærsk. Men på lang sikt er den en farlig utvikling, fordi det gjør de fattige afrikanske landene avhengig av penger fra private selskap for å drive sitt forsvar, sier han. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere