RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
I år dro TV-aksjonen inn 183 millioner til Regnskogfondet. Det er ca. 35 kroner per innbygger.
I år dro TV-aksjonen inn 183 millioner til Regnskogfondet. Det er ca. 35 kroner per innbygger. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Dårligste innsamlings-resultat på 10 år for TV-aksjonen

Sist oppdatert:
Det ble «bare» 183 millioner kroner til Regnskogfondet.

Regnskogfondet har så langt samlet inn drøyt 183 millioner kroner under årets TV-aksjon. Det er det laveste resultatet for aksjonen siden 2005.

Pengene fra årets aksjon går til å bevare noen av verdens største regnskogområder i Peru, Brasil, Kongo og på øya Ny-Guinea.

Resultatet vil trolig stige noe fordi mange av dem som ikke var hjemme da bøssebærerne ringte på, trolig vil følge oppfordringen om å betale på andre måter.

Så langt har hver innbygger betalt i gjennomsnitt 35,41 kroner. På tross av at TV-aksjonen i år mottok 5 millioner mer av regjeringen enn fjorårets aksjon, har ikke Regnskogfondet klart å samle inn like mye penger som Kirkens Nødhjelp fikk inn i 2014. I fjor var temaet «vann forandrer alt», med mål om å skaffe varig tilgang til rent vann for over en million mennesker.

Ikke misfornøyd

Årets resultat er det laveste beløp som er samlet inn under TV-aksjonen siden 2005.

– Vi er langt unna fjoråret, men å måle oss opp mot «vann forandrer alt» blir som å sammenligne bananer og appelsiner, sier TV-aksjonsleder Kari Bucher til NTB.

Kirkens Nødhjelp samlet inn 250 millioner kroner i 2014 med et giversnitt på 48,97 kroner per innbygger.

Bucher understreker at de er storfornøyd med årets resultat.

– Det har vært en spesiell høst med flyktningkrise, så det kan være mange ulike faktorer som spiller inn på innsamlingssummen. Vi har fått besøkt tilnærmet alle dører, og engasjement slår alle rekorder, så vi er fantastisk fornøyd, sier hun til NTB.

Gjenklang hos de yngre

Daglig leder i Regnskogfondet, Lars Løvold, mener også det blir feil å sammenligne årets innsamlingssum med tidligere TV-aksjoner.

– Å vinkle det slik blir litt feil, vi har nådd målet om full bøssebærerdekning med 100.000 bøssebærere, noe som ikke er noen selvfølge. Selvfølgelig er ikke alle hjemme og har muligheten til å gi, men vi har opplevd en enorm oppslutning i folket om TV-aksjonen, sier han.

Også Løvold påpeker at høstens flyktningkrise kan ha virket inn på oppslutningen om årets TV-aksjon.

– Det er ingen tvil om at det er mange som har brukt mye av sin frivillige kapasitet på flyktningkrisen. Men vi har sett en enorm oppslutning om saken i den yngre generasjon. Det kan kanskje speiles i at P3-aksjonens oppslutning er dobbelt så stor som i fjor. Miljø og regnskog vekker sterk gjenklang hos de yngre, sier han til NTB.

TV-aksjonen vil holde innsamlingskanalene åpne fram til jul. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere