RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Tecmo)

De 10 beste spillreklamene

Sist oppdatert:
Videoene som redder dagen.

Selv spillindustrien klarer å unngå de verste stereotypene - fra tid til annen - når det lages reklamefilm. Av og til skapes det til og med kunstverk. Sony Playstation stod i en årrekke for mange severdige øyeblikk.

Når vi skriver «beste reklame», mener vi selvsagt ikke «mest effektive». Det er revnende likegyldig for oss om spillselskapene for solgt spillene sine eller ikke. Vi ser selvsagt på underholdningverdien - enten den er tilsiktet eller ei. Ufrivillig morsom er jo kanskje det aller beste...

Playstation - «Double Life»

Med «This is Living»-slagordet og også de siste reklamene for PS3 Slim er Sony tilbake i form etter flere år med middelmådigheter innen reklamefilm. Men i sin tid, under mottoet «Don't underestimate the power of Playstation», dukket det opp svært mange underholdende snutter. Her er en av de aller beste.



Xbox 360 - Reklamen du ikke skulle se

Da advokatene i Microsoft så denne reklamen for Xbox 360, satt de foten ned i frykt for å gi et feil bilde av den familievennlige spillmaskinen. Men det er jo derfor vi har YouTube.



Final Fantasy III

Det er mulig annonsekronene var brukt opp da sjefene i Square Enix så denne reklamen for «Final Fantasy III», ellers hadde de muligens insistert på at gameplay eller i det minste noe om historien i spillet burde vært med ...



Metal Gear Solid

Da «Metal Gear Solid» skulle lanseres for første gang i USA, satset distributørene på humor. Med hell. Se selv:



Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball

«Dead or Alive: Extreme Beach Volleyball» er ikke et spesielt bra spill, men helt ok. De veldreide jentene fra den populære slåssespillserien har tatt seg en velfortjent badeferie. Og selv om «Xtreme Beach Volleyball» er et sportsspill, er det i virkeligheten én grunn til at du kjøper det. Noe denne reklamen ikke prøver å skjule.



Sega Game Gear

Altfor sjelden ser vi reklamer hvor et selskapet beskylder konkurrentens kunder for å være like intelligente som en fargeblind hund. Heldigvis har hadde vi Sega.



Legend of Zelda

Er Link virkelig en jente? Som digger Michael Jackson? Mye tyder på det ...



Defender

Trodde du at spillselskapene først nå har oppdaget at de kan selge spill til folk flest? Tro om igjen. Atari var på høyden tidlig på 80-tallet, og satset knallhardt på spill som familieunderholdning.



Crash Bandicoot

Folkene bak nykommeren «Crash Bandicoot» utfordrer konkurrenten fra Nintendo. Historisk.



Devil May Cry

Humor er virkemiddelet i denne japanske reklamen for Devil May Cry også. Noen ganger sitter det bare bedre enn andre. Som mange har erfart, er ikke forholdet mellom mann og kvinne alltid forenlig med TV-spill. Dette er hva som skjer når din bedre halvdel har spilt for mye og dessuten har et ørlite problem med å kontrollere temperamentet sitt.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere