RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

De 10 verste snacksene

Trolig finner du mer enn en favoritt på nei-lista.

(SIDE2): De fleste av oss har en eller annen snack vi liker best, og som finner veien in i munnen mer enn en gang i uka. Men noe er bedre å putte i seg enn andre ting, og dessverre for mange så er det mye av det vanligste som, kanskje noe overraskende, er det verste.

Thesun.co.uk har laget en liste på de ti vanlige snacks, som også er de verste. Det vil si, produkter som ikke tilfører annet enn ting som er dårlige for kroppen, og som man egentlig bør styre unna. Enkelte vet alle ikke er bra å spise, men enkelte fremstår som sunnere enn de er.

Potetchips
De fleste vet det - chipsen er ikke stort mer enn fett, usunne karbohydrater, mye salt og lett å bli avhengige av. Hvem stopper etter tre flak? I tillegg fører friteringen av poteten til en kjemisk endring, som igjen kan føre til nerveskader.

Ristede nøtter
Mange ristede nøtter er tilsatt salt, enkelte også honning. For helsa er ikke det noe særlig. Enkelte nye studier setter også spørsmålstegn ved proteinnivået i ristede nøtter, og mener prosessen fjerner mye av de sunne proteinene som er årsaken til at man anbefales å spise en liten neve nøtter om dagen.

Riskaker
Mange tror disse er sunne, men nei - insulinforhøyende hvit ris, og ofte heftig saltet eller sukkerbelagt, så gjør ikke riskaker noe bra for helsa di.

Energidrikker
Enten er de proppet av sukker eller søtningsstoffer som aspartam. Dessuten er det også mye koffein i drikkene, som over tid vil rote det til for binyrene dine.

Granola-bars
De er fulle av usunne karbohydrater, tørket frukt og andre ting som bare øker livvidden raskt. Spar granola barene til når du virkelig trenger et kick med karbohydrater, som lange løpeturer, ikke spis det som et daglig mellommåltid.

Fruktyoghurt
Yoghurten er kanskje lav på fettprosent, men ikke tro at frukten ikke inneholder nok av karbohydrater av den grunn. Må du ha det flere gange ri uka, velg heller type gresk yoghurt.

Mikropopcorn
Dailymail ramser opp kjemikalier og diverse andre ting som er tilsatt for at maiskornene skal holde seg og poppe slik de skal i mikrobølgeovnen. Ingen god idé som snack!

Lettbrus
Litt samme type som energidrikker, men la oss gjenta lell - sukkerfri brus er ikke noe man bør helle i seg på jevnlig basis. Alle søtningsmidlene er trolig mer usunt for kroppen enn sukker er, og lettbrusen er full av dem.

Hermetisk frukt
frukt er bra, men ikke i denne varianten - frosne og lagt i sukkerlake. Så selv om man føler seg sunnere enn ved å fylle en pose smågodt, så er det ikke store forskjellen. Ikke overdriv altså.

Kjeks
De fleste av oss har en eller annen variant av kjeks vi kan dytte innpå i store mengder, men det er bare kalorier i form av fett og sukker. De bidrar ikke med noe positivt for kroppen.

Regelen er altså som (nesten) alltid - litt er ok, men som vane flere ganger i uka, er det bedre å finne andre, sunnere alternativer.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere