RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De beste helsetipsene

Sist oppdatert:
Bli kvitt trettheten og få svar på om kaffe og bacon er bra for deg. Se ekspertenes helsetips her.

Fedonklubben er Norges nye medlemsklubb på nett for den som ønsker å gå ned i vekt, spise sunnere, få mer energi og et mer balansert liv. Vi har samlet noen av tipsene ekspertene i klubben har gjort på noen av de mange nett-treffene som er blitt gjennomført. Her er deres beste tips fra Fedonklubben.no:

Bli kvitt trettheten
Det som ofte gjør folk mest trett/utbrent/deprimert, er hva de føler de ikke får gjort i livet, alt de ikke rekker eller alt de utsetter. Når man tar tak i alt det man utsetter og vasker det ut av livet med et skritt av gangen, så skjer det magiske ting. Energilekkasjene tettes og energien fylles på automatisk, nesten så det renner over noen ganger. (Fra mesteringsekspert Bent Skaalerud)

Hva gjør kaffen med kroppen din?
Når det gjelder kaffedrikking generelt, så kan dette påføre kroppen unødvendig « stress» ved stort inntak, som følge av koffeineffekten - som igjen fører til utskillelse av stresshormoner - som igjen fremmer lagring av fett... Det ser derimot til å være store individuelle variasjoner i forhold til hvor mye hver enkelt av oss kan tåle før denne effekten trer i kraft (ikke mer enn tre kopper daglig kan være en generell regel). Det som likevel gjelder alle er at man bør være seg bevisst hva man ellers putter i kaffen (av melk og sukker gjerne) og hva man spiser til... (Fra ernæringsfysiolog Marte Ottesen)

Er bacon usunt?
Bacon er bra, men kanskje ikke hver dag eller i store mengder. Animalsk fett er noe vi skal være forsiktig med i det store og hele. Bruk det med fornuft og kos deg! Bacon fungerer utmerket som en smaksforsterker. Sprøstekt bacon i en salat... Mmm. (Fra fedonkokk Per Lauritz Lien)

Spiser usunt, men holder seg slank
(På spørsmål om det faktum at man spiser usunt, men holder seg slank.) Det kan så være, men det kan være en uheldig sovepute. Man kan spise meget uheldig og være slank, men kroppen vår består av maten vi spiser. Det sier seg selv at det er en pris å betale for uheldige valg, selv om man er slank. (Fra Fedon Lindberg)

Når skal man trene?
For noen fungerer det best å trene på morgenen, mens andre er mer opplagt på ettermiddag/kveld. Her er det bare å forsøke ulike ting og kjenne etter hva som passer for deg. Det er jo også gjerne sånn at treningen skal passe inn i en ellers hektisk hverdag, og ofte må vi legge inn trening på tidspunkt som tar hensyn til alt rundt oss. Jeg vil videre ikke anbefale deg å trene på tom mage. Det optimale er å spise et større måltid 2-3 timer før trening, men dersom det er mange timer siden sist bør du uansett få i deg f.eks. litt frukt og vann. (Fra treningsekspert Atle Arntzen)

Ønsker du flere svar kan du melde deg inn i Fedonklubben ved å besøke www.fedonklubben.no (eller klikke her). Som medlem får du også en ukes gratis trening hos SATS, flere tusen menyforslag til mat som er sunn, god og gir god energi, videotips til trening og svært mange artikler om et sunt liv og et sunt kosthold. Det er nett-treff hver eneste uke, og du kan også stille ekspertene spørsmål direkte.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere