RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: RTimages (Getty Images/iStockphoto)

De enkle slanketriksene

Sist oppdatert:
Gå ned i vekt uten altfor mye anstrengelse. Dette kan du gjøre.

(SIDE2:) For mange kan det føles som et ork å følge en spesiell diett. Men du kan gå ned i vekt uten å endre kostholdet ditt drastisk, skriver allwomenstalk.

Her er noen enkle triks:

Tallerken:

Bare ved å fylle halve tallerkenen med grønnsaker og frukt, kan du halvere kalori- og fettinntaket ditt. Dette trikset kan føre til at du går ned i vekt «uten at du merker det.» En annen idé er å bruke en mindre tallerken. Du vil fremdeles få plass til nok mat, men du blir mindre fristet til å overspise.

Drikke:

Kutt ut brusen og erstatt den med vann eller juice. Drikker du mye brus vil du bli overrasket over hvilke resultater det kan gi. Brus, kaffe og sukkerholdig drikke gir ekstra kilo. Hvis du ikke klarer å kutte brusen, så reduser inntaket til for eksempel kun i helgene.

Trening:

Du kan brenne kalorier og øke muskelmassen ved å ta korte økter med kardiotrening. Du kan forbrenne mer med slike 20-minutters økter enn om du går en time på tredemølle. Trener du på sykkel eller ellipsemaskin bruker du flere muskler i kroppen. Prøv derfor å gjøre mer kardio i 10 eller 20- minutters økter.

Når det gjelder vektløfting kan du mest sannsynlig løfte noen ekstra kilo enn du gjør i dag. Kvinner er ofte redd for å løfte tungt, men det gir deg ikke for store muskler. Du forbrenner heller mer kalorier.

Det lille ekstra:

Reduser inntaket av majones, ost og dressinger. Prøv lettvarianter, og selv om det kanskje ikke vil smake like godt så gjør det underverker for vekten.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Frokost:

Spis frokost. Dette måltidet gir deg energi til å holde ut dagen bedre, og fører til at du ikke overspiser midt på dagen.

Spis ofte:

Det er sunt å småspise i løpet av dagen, men da må det være sunt snacks du putter i deg. Å spise regemelssig holder stoffskiftet jevnt. Nøtter, yoghurt, frukt, grønnsaker er eksempler på sunne mellommåltider.

Planlegg:

Ved å planlegge måltidene dine gjør du deg selv en tjeneste ved at du tar sunnere valg. Når du har en handleliste og en ukesmeny som inneholder sunn mat, istedenfor junk food, går du mest sannsynlig ned i vekt. Det er bedre å vite hva du skal putte i deg enn at du tar en bolle og kaffe fordi du er sulten og har dårlig tid.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere