RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FEST: Moods of Norway vet hva som varmer norske hjerter. De tok publikum med på en reise rundt i verden på sin visning under moteuken. I forgrunnen er Peder Børresen med Jon Skolmen like bak.
FEST: Moods of Norway vet hva som varmer norske hjerter. De tok publikum med på en reise rundt i verden på sin visning under moteuken. I forgrunnen er Peder Børresen med Jon Skolmen like bak. Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

De er rå på fest og hype

Sist oppdatert:
Moods of Norway feiret seg selv i kjent stil med masse kjendiser og høy champagnefaktor.

(SIDE2): Halve vestkantens yngre garde – med tilhørende halvlang brylkremsleik og høy harryfaktor – hadde funnet veien til Grünerløkka fredag kveld.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Flere hadde funnet fram rutete Moods-dresser for anledningen – dette er det eneste eventet hvor man kan komme unna med en slik dress dersom man ikke heter Simen Staalnacke eller Peder Børresen.

2.500 gjester
2.500 mennesker trengte seg sammen for å få med seg årets fest. Og feststemningen var til å ta og føle på. Er det noe Moods of Norway-gutta kan så er det å organisere tilstelninger som dette.

SE STOR BILDESPESIAL FRA VISNINGEN NEDERST!

Det var super stemning, stands med tiramisu, huskyer liggende foran telt i snøen (for norsk stemning) og champagne som fløt. Pre-finanskrisestemning på høyt nivå.

- Mystisk
- Det skal bli en mystisk kveld. Vi har aldri planlagt en så komplett visning før, sa designer Simen Staalnacke til Side2 før rett visningen begynte i Freias gamle sjokoladefabrikk.

- Vi har en ny skokolleksjon, og mer cocktailklær for damer. Og vårt nye samarbeid med Helly Hansen gjør at klærne våre skal selges i de 50 største sportsbutikkene i verden, sa han.

Oppdagere
Kolleksjonen bærer tittelen «Cocktail Travels», og begynte med dansende flyvertinner og en breakdansende astronaut som ønsket velkommen til reisen. Vi fikk se oppdagere, representert av Olav Heyerdahl (Thors barnebarn) og polfarer Monica Kristensen. Også Jon Skolmen tok en runde nedover catwalken, det samme gjorde Charlotte Thorstvedt.

Innoljede trommeslagere representerte Afrika og safaridelen av kolleksjonen, mens en syngende Tommy Sharif introduserte den mer etniske delen, det vil si cocktailkjoler og brokadedresser i 100 prosent polyester, men tilhørende etniske smykker i helplast.

Les mer om mote her

Billige materialer
Snittene på cocktailkjolene var ikke bra, og på grunn av de billige materialene faller ikke kjolene så vakkert som de ville gjort om de var laget av bedre kvalitetsstoffer. Det samme kan sies om resten av kolleksjonen.

Men at klærne egentlig ikke er så fine er det ingen som bryr seg om her i kveld. Det er folkefest, og folkelig er nøkkelordet her.

For når Trøste & Bære kommer på scenen iført pinlig trange joggedresser og synger «Drita full før Drøbaksundet» er det allsang og trampeklapp, selv om det også er mange som prøver å skjule at de synes det er litt flaut å være så offentlig folkelige. Vanligvis er de jo ganske kule.

Men det er dette som har gjort Moods of Norway så populære. For det er ikke egentlig så veldig mange som ville tatt på seg en rosa og blårutete polyesterdress med rosebrokade på julebordet når alt kommer til alt. Men det at Moods tar det som tradisjonelt har blitt sett på som bondsk og gjør det «hipt» og folkelig, varmer manges hjerter. Felleskjøpet møter Gina Tricot, på en måte. Og når nok hjerter har blitt varme og nok mennesker sier at dette er dødsrått, så blir det visst det. Typisk «keiserens nye klær»-problematikk.

God markedsføring
Men Peder Børresen og Simen Staalnacke skal ha ros for god markedsføring. Og de kan dette med å lage fest og moro, og å samle folket.

- Vi bruker et halvt år på å planlegge en visning. Vi skal møtes allerede neste onsdag for å planlegge den neste, fortalte Simen til Side2.

Designduoen fra Stryn har også klart å eksportere norsk design til utlandet, men mens mange forsvarer klærne med at «de selges jo i USA» kan vi ikke la være å tenke at det gjør jo mye annet også. Og selv om det tilsvarende amerikanske merket Abercrombie & Fitch lager komfortable klær med elgmotiv som er populære blant Amerikas ungdom, betyr ikke det at de headliner moteuka i New York.

Litt bondske
Sånn sett er og blir vi litt bondske her til lands. Hvorfor var ikke alle disse 2.500 menneskene og så Tina H eller Daniel Sørensens kolleksjoner? Det er dessverre sikkert mange år til de norske designerne som faktisk kommer med gode kvalitetsklær som folk faktisk ville kledt, blir hypet på samme måte som Moods of Norway blir.

Det er ikke så mye å si om kolleksjonen. Det er fest og markedsføring disse gutta er flinke til. Lokalet, drinkene, gjestene, danserne, modellene og musikken var alle tiders, mens klærne ikke innfridde.

Musikken best
Dårlige snitt, grelle farger og billige materialer har ingenting på en catwalk foran 2.500 mennesker å gjøre. Og når man omsetter for så mye som disse gjør, kan man vel koste på seg å bruke materialer som holder mer enn tre runder i vaskemaskinen?

- Musikken var det aller beste, kommenterer Marianne Jemtegård som sitter ved siden av meg mens vi klapper entusiastisk etter endt visning.

Og det er jeg helt enig i.

1572

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere