RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De feteste kafé-fellene

Sist oppdatert:
Se hva du bør styre unna når du spiser ute.

(SIDE2): Liker du å spise ute? Se hvor lett du kan styre unna de feteste fellene ute i restaurantjungelen.

Frokost:

Å ikke spise frokost er noe av det verste du gjør. Drikk et glass nypresset juice, be om grovt brød og velg sunt og magert pålegg.

Feil: Cookie eller croissant og kaffelatte med helmelk. Her er det alt for mye sukker og fett.

Riktig: Grovt rundstykke med ost/skinke og grønnsaker på.

Skal du drikke kaffe med melk så be om lettmelk. Unngå kaffe med sirup, og be om et glass vann ved siden av kaffen.

Lunsj :

Du kan gjerne spise en varm lunsj. Lunsjen kan også være dagens største måltid uten at det gjør noe. Men sørg for at den ikke består av kun raske karbohydrater som mye hvitt brød, pasta eller pizza.

Skal du spise lunsj ute er det ofte digre sandwicher og burgere på menyen. Styr unna verstingene, og spør om du kan få dressinger som aioli og hvitløksdressing på siden av tallerkenen, og husk å spørre om grovt brød på sandwichen eller burgerbrødet.

LES FLERE HELSESAKER HER

Feil: Ferdigsmurt bagett. Den inneholder som regel alltid for mye smør, majones eller dressing.

Riktig: Salat eller sushi. Bestill alltid salat med dressing på siden, så kan du selv velge hvor mye du vil ha på. Velg deg en billig sushi-restaurant og be om en lunsjmeny. Det bør ikke koste skjorta.

Middag:

Feil: Frityrstekt mat: Her er det mye usunt fett! Skal du spise kjøtt bør du vite at kjøtt som entrecôte og nakkekoteletter har isprengt fett i kjøttet. Bestill heller retter med rent kjøtt og styr unna pølser, kjøttdeig eller annen farsemat.

Gratinerte grønnsaker: Her kan det være mye ost, fløte eller oljer som skjuler seg.

Saus: Be om å få sausen ved siden av.

Riktig: Fisk. Bestill både mager og fet fisk, helst dampet eller grillet. Er det poteter til, så be om å få kokte eller bakte poteter. Både fløtegratinerte og frityrstekte inneholder mye usunt fett.

Dessert:

Riktig: Frisk frukt, fruktsalat eller sorbet.

Feil: Kremkaker, karamellpudding, crème brulet og andre puddinger med fløte.

Drikke:

Feil: Mye alkohol gir mange kalorier. Skal du først drikke alkohol kan et glass hvitvin eller rødvin være ok.

Riktig: Be om isvann. Sunt, godt og perfekt til mat. Om du trenger noe med smak så kan eplemost, appelsinjuice eller farris med ulik smak være alternativer.

(Kilde: Ernæringsfysiolog Kari Bugge i Grete Roede AS)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere