RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De internasjonale fettbombene

Er du spesielt glad i italiensk mat? Se hvilke retter som svømmer i fett.

(SIDE2): Det gjelder å velge riktig mat fra det internasjonale kjøkkenet.

Sjekk hvilke retter du gjerne kan prøve å unngå innenfor det kinesiske, meksikanske, japanske, italienske og engelske kjøkkenet.

Helse- og treningsmagasinet Shape har laget denne listen over hva de ulike rettene inneholder.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

MEKSIKANSK MAT

DROPP: Chicken Burrito (1,530 kalorier, 68 gram fett).
I teorien er kylling, bønner og ris sunt men restauranter serverer disse i gigantporsjoner sammen med en bøtte med rømme.

VELG: Chicken Fajita
Kos deg med den deilige grillede kyllingen, løk og paprika for bare 330 kalorier og 11 gram med fett. En halv tortilla gir deg omtrent 200 kalorier ekstra.

ENDA SUNNERE: Chicken Soft Taco
Inneholder 210 kalorier og 11 gram med fett.

SE OPP FOR: Tortilla Chips
Bare femten av disse små trianglene gir deg 192 kalorier og 10 gram fett.

JAPANSK MAT

DROPP: Shrimp Tempura Roll (544 kalorier, 13 gram fett).
Ordet tempura er koden for frityr!

VELG: Miso Soup, en lakse og avocado roll og en slangeagurk roll (525 kalorier, 12 gram fett).

ENDA SUNNERE: Laks Sashimi
Ved å velge denne risfrie retten sparer du 140 kalorier og 3 gram fett.

SE OPP FOR: Sterk saus

Bare en teskje med denne sausen gir deg 99 kalorier ekstra og 11 gram med fett.

BRUNSJ

DROPP: French Toast med sirup og pølse (1,260 kalorier, 65 gram fett).
Her vil du få i deg 26 gram med mettet fett.

VELG: To egg, fruktsalat og English Muffin (470 kalorier, 22 gram fett).

Denne kombinasjonen gir deg nok protein til at du får energi hele formiddagen.

ENDA SUNNERE: Eggehvite eller eggsubstitutt
Bytter du får du i deg 108 kalorier og 9 gram fett mindre.

SE OPP FOR: Smør! Ved å smøre brødet med et tynt lag legger du til 100 gram fett. Spør heller etter en tørr English muffin og ta på litt syltetøy.

ITALIENSK

DROPP: Kylling parmesan (1,340 kalorier, 78 gram fett).
Kylling er i utgangspunktet magert kjøtt, men ikke når den er fritert og dyppet i ost etterpå.

VELG: Minestrone suppe (100 kalorier, 1 gram fett)

Bestill den sammen med en halv porsjon med spagetti marinara (410 kalorier, 8 gram fett).

ENDA SUNNERE: Pasta Primavera med rød saus
Spør om å få ekstra grønnsaker.

SE OPP FOR: Hvitløksbrød
To små skiver inneholder 273 kalorier og 11 gram fett.

KINESISK

DROPP: Kung Pao Chicken (1,620 kalorier, 76 gram fett).
En porsjon har mer fett enn to Big Mac og en pommes frites tilsammen.

VELG: Szechuan Shrimp of Shrimp and Garlic Sauce (465 kalorier, 10 gram fett i en halv porsjon).
Fordi mye av oljen og sukkeret gjemmer seg i sausen, spør om å få den ved siden av og bare bruk litt av den på toppen.

ENDA SUNNERE: Dampet kylling og brokkoli
Denne retten inneholder kun 280 kalorier og 12 gram fett.

SE OPP FOR: Egg roll
Denne frityrsnacksen koster deg 190 kalorier.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere