RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De siste skal bli de første...

Sist oppdatert:
Fortsetter det kreative radiobyrået med ekstravagante nyansettelser i samme tempo, bør de også ha en plan for siste dag på jobben.

VMP Radiobyrå er i ferd med å danke ut konkurrenten Stig og Stein når det gjelder hyperentusiasme og ekstremt pågangsmot. Tre nyansettelser på kort tid tyder på at byrået har gigahøye forventninger til reklamemarkedet neste år, da nykommeren Kanal4 setter i gang sine sendinger.

Kanskje er det tidligere kateket og menighetspedagog i Ullern menighet, Jørgen Aanderaa, som har skapt halleluja-stemning etter at han begynte som daglig leder i mai?

Nylig ble en eks-lyddesigner fra NRK hentet i svart bil med påskriften "NYANSATT" i bakruta og med blikkbokser hengende etter bilen. Ikledd smoking ble han kjørt til jobblokalene hvor han entret en rød løper mens de ansatte kastet ris over ham.

Førstkommende mandag fortsetter de ekstragavante ansettelsesseremoniene. Da begynner Fredrik Horn fra Bates Reklamebyrå som konsulent.

Endel paparazzi-fotografer vil stå utenfor huset hans på Smestad, og disse vil følge Horn hele veien til jobben via levering av barn i barnehagen.

Hans tidligere sjef, Pål Trælvik, og endel av Bates-kollegaene skal slå følge til hans nye arbeidsplass, så overgangen ikke skal bli for stor. Muligens kommer også noen stolte gardister til å spille trompetfanfarer, og det vil bli foretatt en høytidelig avdukning

av den nye arbeidspulten som vil være dekket av et hvitt klede.

- At de ansatte har det morsomt på jobben og føler seg hjemme kan være

avgjørende for om bedriften lykkes eller ikke, sier daglig leder Jørgen Aanderaa i en pressemelding.

Den godeste Aanderaa har nok rett i at det å trives fra første dag, er viktig for alle ansatte. Men spørsmålet er om sosialisering og humor er nok til å holde radiomarkedet i gang.

I fjor tapte nemlig VMP - Visuell Musikk Produksjon AS - penger for første gang. Underskuddet var ikke stort, bevares, kun på minus 188.000 kroner i resultat før skatt. Men omsetningen var samtidig ikke så mye å skryte av, den lå under 1997-nivå.

Det kan muligens forklare hvorfor VMP, som til daglig produserer radioreklame, fokuserer på person og ikke på fag for tiden.

Siden det er en uskreven regel at det er stygt å ta mannen, får vi heller plukke opp ballen og sparke den tilbake til VMP med spørsmål om hvordan radiobyrået skal lønne sine nyansatte?

Muligens er Aanderaa fornøyd med lønn i himmelen og den tidligere NRK-lydmannen synes kanskje det er OK med stusselig statslønn. Men den tidligere Bates-konsulenten er garantert ikke vant til knapper og glansbilder i sin lommebok, selv om reklamebransjen gjør det dårlig for tiden og Bates enda verre.

Det er bare å håpe at de nyansatte ikke lider samme skjebne som Pål Trælvik som fikk vite at han fikk fyken som TVNorge-sjef direkte på TV 2-nyhetene.

Propaganda har selvsagt et forslag til en kreativ løsning: Lag noen festlige reklamesnutter som man kan kjøre hvis radioreklame-markedet skulle falle ytterligere. Hvis Aanderaa mot formodning måtte krype til korset og fortelle at det ikke var rom i herberget likevel, kunne han samtidig ha en gledens nyhet å meddele:

"Men, det gjø'kke noe. For du skjønner, vi har skaffet ny jobb til deg et annet sted. Vi kjørte en reklame-kampanje i forrige uke hvor vi fortalte hvor superdyktig og kreativ du er, og fikk en haug med henvendelser. Vi tok oss rett og slett den frihet å velge for deg, så du begynner hos Narvesen på mandag! E'kke de kult? Vi kjører deg gjerne. Bilen med blikkboksene er avskiltet, men på den korte turen gjør det sikkert ikke no'. Vi kan garantert skaffe John G. Bernander eller Pål Trælvik som sjåfør, hvis du synes det er litt stas. OK, da er vi enig da, ikke sant?"

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere