RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De snylter på kroppen din

Sist oppdatert:
Her er verstingene som snylter vitaminer fra kroppen din.

(SIDE2) : Om du røyker, trener hardt eller stadig vekk slanker deg trenger kroppen ekstra påfyll av enkelte vitaminer.

Sjekk hva som drar vitaminene ut av kroppen din.

Stressende hverdag?

Stress påvirker immunforsvaret ditt. Det fører til at hormonbalansen blir ustabil, og for å forebygge de negative effektene ved stress bør du få i deg nok E-vitamin og C-vitamin.

Byliv

Forurensing kan øke produksjonen av frie radikaler. Du forebygger ved å øke inntaket av antioksidanter fra frukt og grønt, særlig har du behov for D-vitamin som du lett kan fylle på med en skje tran.

Mørket stjeler

Når solen forsvinner reduseres kroppens egen produksjon av D-vitamin. I vinterhalvåret er det derfor viktig at du selv tilfører vitamin D gjennom kosten eller via kosttilskudd. Tar du en spiseskje tran hver dag har du dekket behovet.

Røyking

Hver sigarett du røyker stjeler 25 mg c-vitamin fra kroppen. Du trenger 75 mg C-vitamin hver dag, så røyker du 10 sigaretter om dagen bør du få i deg 250 mg ekstra.

Tøff trening

Vitamin b1, b2 og niacin kan du få for lite av om du trener hardt. Hard trening øker det oksidative stresset i kroppen, som da forsyner seg av b-vitaminene.

På slanker’n?

Er du stadig vekk på slanker’n? Da kan du miste en del essensielle vitaminer fordi du rett og slett spiser for lite. Mange slankekurer består også av for ensidig kost. Pass på å få i deg nok antioksidanter som C- og E-vitamin.

Kaffe i store mengder

Store mengder koffein kan forhindre kroppens opptak av jern. Drikker du mye kaffe og føler deg generelt slapp kan det være greit å få testet jernnivået i kroppen.

Sukker tar vitaminer

Sukker øker frigjøringen av frie radikaler i kroppen, som antioksidantene (blant annet vitaminer) må ordne opp i. På den måten kan mye sukker stjele vitaminer fra kroppen. Fyll på med mye frukt og grønt.

(Kilde: Ernærinsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere