RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De sunne nyttårsforsettene

Her er helseekspertenes nyttårsforsetter til deg.

(SIDE2): Vi spurte et knippe treningseksperter og ernæringsfysiologer om hvilke nyttårsforsetter du bør ha. Her er listen deres til deg.

Jeanette Roede, direktør i Grete Roede AS:

  • Ikke ha nyttårsforsetter du ikke har tenkt å holde.
  • Ha en plan for hvordan du skal holde løftene du setter deg.
  • Ha realistiske mål. Vil du legge om livsstilen så begynn forsiktig. Du kan for eksempel starte med dette:
    Spis frokost
    Velg inn fysisk aktivitet inn i hverdagen din
    Spis mer grønnsaker
    Spis regelmessig
  • Porsjoner løftene dine. Ikke prøv å gjøre alle forandringene i januar
  • Ikke bryt avtaler du har gjort med deg selv. Ha like stor respekt for avtalene du inngår med deg selv som de avtalene du inngår med andre. Har du en avtale med deg selv om å trene, så hold den.
  • Vær ærlig. Si ja når du mer ja og nei når du mener nei. Det er enklere både for deg selv og andre når du er æ rlig med hensyn til både hva du orker og har mulighet til av gjøremål. Da skuffer du verken deg selv eller andre.

Halvor Lauvstad, helse og treningsfysiolog i DinKost.no

  • Du bør komme deg ut i minst tre kvarter hver dag. Da bør du gå en tur, jogge, sykle eller trene. Gjør små forandringer gradvis om du har tenkt å legge om livsstilen. Du kan jo begynne med å spise hver 3.time.

Jill Jahrmann, treningsfaglig ansvarlig i S.A.T.S

  • Sett av tid til trening. Planlegg og sett deg oppnåelige mål. Husk at det er lettest å trene når du trener noe du synes er gøy.

Erik Møller, mestringsekspert og daglig leder i Pepp Norge AS

  • Gled deg mer.
    Gled deg over det du har, ikke grem deg over det du ikke har. Det stadige jaget etter mer er stressende i seg selv. Det gir mer energi å tenke på det du har nå.
  • Stress smart.
    Finn rytmen mellom aktivitet og hvile. Det gjelder å skaffe seg nok «av-tid». Planlegg den tiden du skal slappe av og koble av.

Arnhild Haga Rimestad, avdelingsdirektør for ernæring i Sosial- og helsedirektoratet

  • Ungdommen må spise mindre sukker. Derfor bør de kutte ned på brus og godterier.
  • Alle må spise mer frukt og grønt, dessuten er det viktig at alle utøver mer fysisk aktivitet. Start med å gå en tur hver dag.

Cornelis Elander, personlig trener og treningsekspert for Side2.no

  • Ikke start for hardt i januar. Tren moderat, og prøv å trene 2-3 ganger i uka.
  • Tren jevnt over hele året. Det dummeste man gjør er å bli en periodetrener. Ikke tenk på å bygge sommerkroppen i juni. Det er nå du legger grunnlaget, så tenk langsiktig.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere