RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Debatt: Bjørn Hauge om mediebyråene

Sist oppdatert:
Diplomoppgave fra NMH: ”Mediebyråene svindler ikke annonsørene”. - Nei det skulle bare mangle, skriver Bjørn Hauge direktør i ANFO Annonsørforeningen i dette innlegget.

Vi registrerer at to NMH-studenter, Svend Berg og Johan Herman Wessel, i Propaganda går ut med konklusjoner fra en diplomoppgave der de har studert forholdene mellom annonsørene og mediebyråene. De konstaterer at de "ikke har funnet noe bevis som kan tilsi at mediebyråene svindler (uthevet av meg) annonsørene".

Landets annonsører bør sikkert glede seg over denne konklusjonen, men vi tilføyer gjerne: Det skulle da også bare mangle!

ANFO Annonsørforeningen har gått til Arbeids- og administrasjons departementet og til Konkurransetilsynet for å få endringer i dagens praksis for oppgjørsformene mellom medier, mediebyråer og annonsører, men vi har dog aldri beskyldt mediebyråene for svindel. I så fall ville vi heller ha gått til økokrim.

I ANFO mener vi at debatten omkring oppgjørsformene og pengeflyten i bransjen heldigvis dreier seg om andre forhold enn svindel. Skal vi velge betegnelse i samme stil som studentene, vil vi heller satse på "smøring". Vi hevder at i dagens virkelighet vil annonsørene med god rett kunne mistenke at mediene smører mediebyråene gjennom ulike betalingsformer, slik at byrået lett kan komme til å anbefale annonsørene å velge medier ut fra byråenes egne profitthensyn.

ANFO ønsker ganske enkelt et smøringsfritt system med klare linjer. Mediebyråene eksisterer for å bistå annonsørene med å rykke sin reklame inn i mediene. De skal på annonsørens vegne forhandle – som annonsørens forlengede arm – for å skaffe annonsøren de best mulige betingelsene. Da bør ikke byrået samtidig få betaling fra mediene. Derfor ønsker vi alle provisjoner og godtgjørelser fjernet helt og holdent, og vi ønsker full transparens i alle pengestrømmer i bransjen.

Mediebyråene har en viktig rolle å spille, men de må tilpasse seg slik at de kan leve av de honorarer de får fra sine oppdragsgivere – annonsørene. Annonsørene må betale mediebyråene det de synes byråenes tjenester er verd. Når all "smøreoljen" forvinner, vil til gjengjeld annonseprisene bli ca. 6 % lavere.

Konkurransetilsynet og departementet er helt enig med ANFO. Vi ville også trodd at diplomoppgaveskribentene ville oppfatte denne situasjonen under sitt arbeid, men feilorienteringen skyldes muligens at man aldri kom på ideen om å kontakte annonsørenes egen organisasjon – ANFO? Uten at vi dermed antyder noe om verken svindel eller smøring.

Bjørn Hauge

Direktør i ANFO Annonsørforeningen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere