RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Delt VLCC-marked

Sist oppdatert:
Det hersker for øyeblikket et klart skille mellom moderne og eldre supertankere i Midtøsten, men et økende antall ledige eldre skip kan tynge
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys er det for øyeblikket begrenset tilgang på moderne VLCC'er med doble skrog, noe som betyr at befrakterne må høyne prisen for kvalitetstonnasje.

Dette har gitt et tonivåmarked i den Arabiske Gulfen, hvor de moderne enhetene har sett en oppgang i ratene fra worldscale 99 til ws 105 for reiser til Østen, mens eldre enheter får rater nede på ws 80-tallet. Vestover har ratene falt fra ws 85 til ws 77,5 .

Underliggende er det samtidig en økning i tilgangen på enkelt skrogs skip som kan komme underminere rateoppgangen. Det totale antallet VLCC'er ventet til Gulden de neste 30 dagen har igjen gjort et hopp og er ifølge Fearnleys oppe i 70 enheter, mot 41 for en uke siden.

I Vest-Afrika har utviklingen vært flat den siste uken med rater på ws 90.

Suezmax-markedet fortsetter derimot i positiv retning med et klart løft i ratene vest for Suez. Fra Vest-Afrika til USA er ratene opp 35 poeng til ws 150, mens ratene i det indre Middelhav har løftet seg tilsvarende til ws 135.

Det meldes om økt aktivitet og en markedsbalanse som for øyeblikket heller i redernes favør.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere