RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Den beste treningsmaten

Her er det beste du kan spise før og etter fysisk aktivitet.

(SIDE2): Spesielt for kvinner kan det være vanskelig å vite hva man bør og ikke bør putte i seg i forbindelse med trening.

LES MER OM HELSE & TRENING HER

Alle har forskjellige mål; opp i vekt, ned i vekt, stramme opp, bygge muskler, komme i bedre form, få bedre kondisjon og så videre. Felles for alle som er fysisk aktive er ofte også ønsket om et sunt og balansert kosthold.

Gunstig treningsmat
Women’s Health lister matvarene som er bra for deg og ditt aktive liv:

Advocado – Senker kolesterolet og inneholder sunt fett.

Bananer – Virker forebyggende på muskelkramper og skal visstnok hjelpe mot sting eller hold i siden. Bananer er fullpakket med karbohydrater som gir deg energi og er perfekt før en treningsøkt.

Bær – Rike på antioksidanter og er på listen over såkalt supermat. Beskytter musklene mot skader skyldes trening og er forårsaket av frie radikaler. Jo dypere farge bærene har, desto mer helsebringende er de.

Gulrøtter – Inneholder karbohydrater som gir energi til musklene samt kalium som kontrollerer blodtrykket og muskelsammentrekninger. Er kalorifattige.

Sjokolademelk – Dette gir både energi og relativt få kalorier. Sjokolademelk gir både kalium, vitaminer og mineraler som i vanlig melk, men en dose kakao i tillegg reparerer muskler og restituerer kroppen etter en treningsøkt.

Cottage cheese – Er magert og inneholder masser av proteiner som er spesielt gunstig etter trening for å bygge opp igjen musklene.

Egg – En god kilde til jern, et mineralsstoff som spesielt menstruerende kvinner trenger. Er også en god proteinkilde.

Appelsiner – Rike på vitamin C som reparerer muskelvev og stimulerer kollagenproduksjonen.

Poteter – Opprettholder væskebalansen i cellene. Litt salt og en liten bakt potet balanserer væsken i kroppen.

Laks – Godt for hjertet og rik på Omega -3 fettsyrer.

Hummus – inneholder flere typer karbohydrater, proteiner og umettet fett – og er ofte laget med oliven olje som også inneholder sunt fett.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere