RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den billigste sunne maten

Sist oppdatert:
Januar er tiden for å slanke midjen med en slunken lommebok. Få de billigste og beste tipsene her.

(SIDE2): Marianne Mathiassen er klinisk ernæringsfysiolog i melk.no og Kari Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede AS. Her er deres billig-liste på sunn mat du kan kose deg med i januar.

Brød
Det er lett å la seg lure av at brødet har mørk farge, noen bakere er så lure at de tilsetter farge for at brødet skal se grovere ut enn det det i virkeligheten er.
Grovt brød, fullkornprodukter i form av kornblandinger eller grøt er sunt og billig. Kneipp og loff kan ofte være på tilbud, men her er det fint lite næringsstoffer og fiber å hente.

Pålegg
Tunfisk
Makrell i tomat
Gulost (lett-ost)
Hamburgerrygg
Koke eller røkt skinke
Kylling- og kalkunpålegg
Magerost – både faste oster og smøre- eller tubeoster som har et lavt fettinnhold. Det er ikke vanskelig å finne frem til en ost med bare 10 prosent fett

Grønnsaker
Gulrot, kålrot, sellerirot, purre, løk, hodekål, rosenkål, blomkål.

Disse grønnsakene bidrar med både vitaminer og mineraler i kostholdet, gir mye god smak til maten og passer i mange ulike retter. Husk at grønnsaker kan brukes til mer enn middagstilbehør, det egner seg også godt til supper, vegetarretter og som snacks. Det er gjerne i de mørkegrønne variantene du finner mest av vitamin E og K.

LES OGSÅ: Treningstrendene for 2007

Kjøtt og fisk
Laks
Fiskekaker
Karbonadedeig
Renskåret kjøtt
Kylling, kalkun

Når det kommer til kjøtt, er mitt råd at du velger karbonadedeig fremfor kjøttdeig og oftere renskåret kjøtt enn pølsemat. Spis gjerne pølse en gang i blant, men velg de magre variantene med mindre fett og mer kjøtt. Altså lite penger å spare her, men desto mer fett og kalorier. Spiser du middag med kjøttdeig to ganger i uken, og du bestemmer deg for heller å velge karbonadedeig, vil du spare 9 360 kcal i løpet av ett år. Noe som alene kan spare deg for et drøyt kilo kroppsfett ekstra.

Wok
Wok kan være en rask vei til både sunnere og billigere mat. Først av alt er det enkelt og det går fort. Deretter kan du med fordel bruke mye grønnsaker og mindre kjøtt per person – altså kan det være god økonomi i tillegg.

LES OGSÅ: Flytende kalorier verst

Vegetarretter
Ikke glem at du kan lage mye godt av bare grønnsaker. En vegetarrett i uka kan bidra til både sunnere kosthold og bedre økonomi. I tillegg kan det kanskje være akkurat den utfordringen du trenger å gi deg selv for å få litt variasjon i hverdagsmiddagene.

Kutt ut
Sist men ikke minst er det en del ting du kan kutte helt ut. Brus, potegull, godteri og kjeks er eksempler på hva vi ikke trenger i det hele tatt og som vi med fordel kan stryke fra handlelisten de neste månedene. Her snakker vi virkelig om at god helse og god økonomi går hånd i hånd.

Saus
Ønsker du saus kan du benytte en pulversaus og tilsette skummet melk og vann istedenfor fløte eller cremé fraiche

LES MER HELSE HER

Følg Side2 på mobilen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere