RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den farlige sommermaten

Sist oppdatert:
Sommermaten kan være direkte farlig for helsen vår. Vi forteller deg hva du bør unngå, og hvilke sunne alternativer du kan velge.

(SIDE2): Sommeren innbyr til mange gode matopplevelser, men ikke alle er like sunne for deg.

Helsemagasinet Web MD har laget en liste over den farligste sommermaten, og her er noe av det du bør unngå.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Grillkjøtt
Koteletter og hamburgere er ikke akkurat slankemat. Når man i tillegg har tilbehør som potetsalat, pastasalat og dressing til, er det lett å legge på seg.

Om du vil unngå fetende grillmat, bør du velge kjøtt uten for mye fett. Kylling og fisk er et supert alternativ, og smaker veldig godt på grillen. Velg en frisk salat som tilbehør, og du har et sunt og velsmakende måltid.

Grillpølser
Grillpølser er både enkelt og velsmakende, og er en favoritt for mange i sommermånedene. Men det kan være verdt å merke seg at en typisk pølse inneholder omkring 280 kalorier, 15 gram fett og 1250 milligram sodium.

Det eksisterer også pølser med langt høyere kalori- og fettinnhold, så det kan lønne seg å lese pakningen før du kaster pølsene på grillen.

Søte drinker
Når det er varmt i været, smaker det ekstra godt med en avkjølende paraplydrink. Men her bør du være forsiktig, for drinkene er proppfulle av kalorier.

Som eksempel inneholder normalt en Pina Kolada mellom 245 til 490 kalorier, en daquiri 300 til 800 kalorier og en Long Island Ice Tea omkring 520 kalorier. Det meste kommer fra sukkeret som disse drinkene inneholder.

Istedenfor å velge sukkerholdige drinker kan du drikke avkjølende sangria, eller musserende vin. Du kan også blande litt alkohol med 100 % fruktjuice, for et sunnere alternativ til de helt søte drinkvariantene.

Is
Vi spiser normalt mer is om sommeren, og det er både friskt og godt med en is på varme dager. Men disse velsmakende fristelsene er kaloribomber.

Istedenfor å velge vaniljeis bør du se etter ekte fruktis eller sorbet. Om du vil ha et ekstra sunt dessertalternativ, er frisk frukt både godt og næringsrikt.

Salatdressing og blandinger
En salat er både sunt og godt, og mange velger ofte lettere mat på varme sommerdager. Men tenk på hvilken dressing du velger til salaten.

Dressing inneholder normalt masse kalorier og fett, og bør derfor unngås om du ikke vil ha i deg for mye av dette.

Brødkrutonger, bacon og ost, som er godt å blande i salat, inneholder også mye fett.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere