RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den ypperste Ferrari

Sist oppdatert:
Det mest avanserte som noensinne er kommet ut av Ferrari-fabrikken i Maranello er nå under slutt-testing før salget begynner senere i år
Det er noe så spesielt som en bil som selges inkludert status, for kunden, som Ferrari-testkjører.

Vi vet ikke om det har noe med de labre resultatet oppnådd av merket så langt idenne Formel-1-sesongen å gjøre, men nå verver Ferrari testkjørere på en ganske original måte. Lokkemat: en helt ny Ferrari-modell kalt FXX. Den har en del karakteristikker som burde få selv de mest blaserte Ferrari-kjennere til å sikle bøtter.

800 hestekrefter

Den nye Ferrarien, som skal produseres i cirka 20 eksemplarer, er utstyrt med et praktstykke av en motor. Den har 12 sylindre i V, et slagvolum på 6,3liter, og produserer over 800 hestekrefter ved det meget respektable turtallet 8.500 omdreininger. Girkassen er Formel 1-inspirert og skifter gir meget raskt - under 100 millisekunder, hvilket ikke er langt fra det de høyteknologiske formel 1-kassene klarer.

En ekte racerbil

Ferrari har jobbet mye med aerodynamikk, og fasongen på FXX resulterer i 40% bedre marktrykk enn noe de hadde fått til tidligere. En mobil spoilerkonfigurasjon kan tilpasses den enkelte banes karakteristikker. Bilen er også utstyrt med spesifikke 19-tommers slick-dekk og et superkraftig Brembo bremsesystem basert på keramisk kompositt. Dette er imidlertid ikke en én-seter; det er plass til to i Ferrari FXX.

Banekjøring

For disse bilene er ikke konkurransebiler, men de er heller ikke gatebiler. De er ikke godkjent for bruk på vei, og må derfor kjøres på bane. Den kan kjøres med en instruktør som passasjer; hver bil selges inklusive kjørekurs med profesjonelle førere på Fiorano-banen der formel 1-bilene testes. Bilene selges i det hele tatt som del av en pakke som også inkluderer retten til deltakelse på spesielle løp som i løpet av de kommende to årene vil bli organisert av Ferrari på internasjonale racerbaner. Kundene vil selvfølgelig også kunne delta på privat organiserte løp og treff. For kunder som måtte ønske å la bilen stå i Maranello vil Ferrari besørge transporten til de offisielle tilstelningene.

Telemetri

Det er de mest verdsatte kundene Ferrari ønsker å knytte til sin test-stall via anskaffelse av denne meget spesielle bilen. Ønsket var at ikke-profesjonelle, men dyktige, Ferrari-eiere skulle delta i den teknologiske videreutviklingen gjennom tilbakemeldinger fra bruk av FXX-modellen, tilbakemeldinger som så blir analysert, sammenlignet og supplert med forslag fra Michael Schumacher, Rubens Barrichello og det profesjonelle Ferrari test-teamet. Det sentrale hjelpemiddelet her er et telemetrisk system som i sanntid registrerer
39 forskjellige kjøretøydynamiske parametere. Systemet kan også programmeres til å registrere andre data ved spesielle anledninger. Dataene analyseres i etterkant av tekniske eksperter, som diskuterer resultatene med kunden/brukeren for å påse at FXX blir kontinuerlig oppdatert.

De første eksemplarene skal leveres mot slutten av året. Eventuelle norske kunder må belage seg på å punge ut minst 15 millioner kroner for bil pluss testkjøringspakke. Men først må deres søknad om deltagelse i programmet godkjennes av en utvelgelseskomité internt hos Ferrari!

Les mer om denne saken og se bilder her:

Den ypperste Ferrari: FXX med 800 hesters V12

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere