RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
– Monter et smart tanklokk til 300 til 400 kroner, for eksempel Solo Diesel tanklokk. Dette gjør det umulig å tanke bensin på dieselbilen, forklarer Vidar Brustad, teknisk fagsjef Motor i forsikringsselskapet If.
– Monter et smart tanklokk til 300 til 400 kroner, for eksempel Solo Diesel tanklokk. Dette gjør det umulig å tanke bensin på dieselbilen, forklarer Vidar Brustad, teknisk fagsjef Motor i forsikringsselskapet If. Foto: If

Denne dingsen kan spare deg for 90.000 kroner

Feilfylling koster 155 millioner i året, det kan unngås så å si helt.

Hvert år fylles det feil på 15.000 biler her i landet viser tall fra forsikringsselskapet If. Det koster de uheldige, og forsikringsselskapene, i størrelsesorden 155 millioner kroner. En plastdings til noen hundrelapper kunne spart oss de pengene.

Bensin på dieselbiler

Tabben i 99 prosent av tilfellene er at det fylles bensin på dieselbiler. Det er så å si umulig å fylle diesel på en bensinbil ettersom pumpepistolen på en dieselpumpe er for stor til å passe i tankhullet på en bensinbil. Likevel er det faktisk noen som får det til. NAF førte i fjor sommer statistikk over når vi feilfylte, og hva vi feilfylte.

Les også: Oljeprisen stuper - men drivstoffprisen er høy

– Feilfylling av diesel på bensinbiler skulle ideelt sett ikke gått da, men det er utrolig hva en kan klare. Mulig det kan være reservekanner med smal påfyllingstut de har brukt, undret kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen den gangen.

Stressfylling

Svart eller grønn? Dersom du fyller bensin på dieselbilen kan det blir kostbart.

– Feilfyllingene skjer ofte i to-bilshusholdninger, der den ene bilen bruker vanlig bensin og den andre diesel. Distraksjon og stress i hverdagen er ofte årsaken, og vi opplever at de fleste bileierne er ganske flaue over tabben, sier Vidar Brustad, teknisk fagsjef Motor i forsikringsselskapet If.

– Feilfylling innebærer i beste fall at tanken må tømmes på et bilverksted. Men ofte kreves det rens av innsprøytingssystemet. Dette er en jobb som koster rundt 3.000 – 4.000 kroner. Vi regner derfor i snitt at disse feilfyllingene koster 7.000 kr. I tillegg kommer kostnader til bilberging og leiebil, fortsetter Brustad.

Les også: Liten glipp på bensinstasjonen kan koste deg over 100.000 kroner

Dyrt å starte bilen

I følge Brustad øker kostnadene hvis dieselbilen er startet opp etter feilfyllingen av bensin. Det gir risiko for skade på dieselpumpen i bilen. Da kan gjerne kostnadene komme opp i 25.000 kr.

– Hvis bilen i tillegg har kjørt mye etter feilfyllingen, kan reparasjonskostnadene i verste fall komme opp mot 90.000 kr. Da må nemlig både pumper, og dyser skiftes ut, forklarer han.

Brustad sier at det kan være stor forskjell på hvordan verkstedene håndterer feilfyllinger i forhold til reparasjon og prosedyrer ved feilfyllinger, og at kostnadene ved slike reparasjoner varierer.

Enkel løsning

Vidar Brustad i If ber bilister være konsentrert når man skal tanke opp bilen med drivstoff.

– Monter et smart tanklokk til 300 til 400 kroner, for eksempel Solo Diesel tanklokk. Dette gjør det umulig å tanke bensin på dieselbilen, sier han.

Ikke start bilen

Er uhellet ute så gjelder det å ha kaldt vann i årene. Har du fylt bensin på en dieselbil, IKKE start den!

Få heller hjelp av betjeningen til å dytte bilen bort fra pumpen.

I dagens dieselbiler er det høytrykkspumper og dyser med finmekanikk som er svært avhengige av smøring. Høytrykkspumpene har opp til 2000 bar trykk, skriver NAF. Bensinen tørrer ut mens diesel har de smørende egenskapene mekanikken trenger. Det tar ikke lange stunden før bensinen har tørret ut bevegelige deler i pumpe og dyser.

I tillegg kan uforbrent bensin komme inn i katalysatoren og overopphete denne. I beste fall må katalysatoren skiftes. I verste fall kan den begynne å brenne av overoppheting.

Dersom du innser tabben etter at du har begynt å kjøre bør du stanse så snart som råd er. Med litt flaks har ikke bensinen trukket inn i motoren og du slipper kanskje noen særdeles kostbare reparasjoner.

Diesel på bensinbilen

Fylling av diesel på bensinbiler er ikke så dramatisk siden diesel smører. Er du uheldig kan uforbrent diesel komme inn i katalysatoren som igjen må enten renses eller byttes.

Bilen kan i dette tilfellet også stoppe, men da kreves det kun en totalrenovering av drivstoffanlegget på noen tusenlapper, i verste fall ny katalysator, skriver NAF.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere