RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne dingsen overvåker deg

Sist oppdatert:
Vi testet den avanserte aktivitetsmåleren som viser søvnkvalitet, kaloriforbruk og om du beveger deg nok . Her er dommen.

(SIDE2): - Aktivitetsmåleren er så detaljert at vi kan hente ut det meste av det du har foretatt deg i løpet av de tre dagene du har hatt på deg måleren, sier informasjonsansvarlig Andreas Opshaug Bakke i SATS Norge.

Individuell analyse
For å gi kundene en individuell oppfølging tilbyr treningskjeden Sats den mest avanserte aktivitetsmåleren som fins på markedet i dag. Den måler ikke bare antall skritt du går hver dag, men også om du har oppstykket søvn, trener med nok intensitet og om du møter Verdens Helseorganisasjons krav til hvor mye du bør bevege deg.

- Med SatsSjekken ønsker vi å gjøre en individuell analyse og gi råd som er tilpasset akkurat din livsstil. Dette vil også gi deg en helt annen motivasjon for å etablere gode vaner, enten det handler om å trene eller sove mer, mener Andreas.

Fikk sjokk
Side2 testet måleren over tre dager og fikk sjokk av å se hvor detaljert den lille dingsen jeg hadde festet rundt overarmen kunne «overvåke» meg.

HVA: SatsSjekken måler hvor aktiv du er 24 timer i døgnet og gir deg tips om hvordan du kan leve smartere. Ved hjelp av en avansert aktivitetsmåler som festes på armen som et armbånd, blir blant annet daglig kaloriforbruk, søvnkvalitet, hvile, hverdagsaktivitet, trening, treningseffekt og antall skritt registrert gjennom tre døgn. Målingene analyseres av en personlig trener som gir råd som er tilpasset akkurat din livsstil.

HVORDAN: De tre ukedagene jeg hadde på meg måleren trente jeg to av dagene. Den ene gangen StramOpp Puls i en time. Dette er en time med ganske høy intensitet. Jeg trente også Tae KwonDo i halvannen time . Treningsformen har middels intensitet. Jeg gikk som vanlig til trikken om morgenen (ca. 200 meter) og gikk fra trikken til jobb (ca. 50 meter). Ellers jobbet jeg vanlig 8-timers dag hvor jeg sitter ganske mye rolig inne på kontor mye av dagen.

Jeg spiste omtrent tre til fire måltider hver dag og hadde en kveld hvor jeg drakk omtrent tre øl og sov mindre enn de andre nettene. Ellers ganske normale dager.

HVORFOR: Bør du være mer aktiv på jobben eller hjemme? Trener du for mye eller for lite, riktig eller galt? Sover du godt om natten? Dette gir SatsSjekken svar på.

PRIS: SatsSjekken koster 1190,- for medlemmer og 1490,- for ikke-medlemmer.

Prisen inkluderer tre døgns leie av aktivitetsmåleren Sensewear Armband Pro, skriftlig rapport av målingene for hvert døgn og for perioden samlet, samt en egen konsultasjon med Personlig Trener som gir deg råd om eventuelle endringer og tilpasninger av trening, hvile, søvn og hverdagsaktiviteter basert på målingene og dine egne ønsker.

HVOR: SATS Storo, Sjølyst, Bekkestua og Sagene, men den blir lansert på ytterligere SATS-sentre i løpet av 2007.

DOMMEN:
Hovedtendenser: Dårlig søvnkvalitet, kan gi mer på trening, stadig på farten, når kravene for god helse, moderat fysisk aktivitet.

-I likhet med mange andre sitter du mye stille på jobb. Forbrenningen din på jobb er i gjennomsnitt 1.4 ganger hvileforbrenning, mens for eksempel en kokk eller en ekspeditør i en skobutikk firedobler sin.

-Det du gjør lurt i er at du går både til og fra jobb. Dette fører til at det aktivitetsnivået ditt når anbefalingen fra World Health Organisation (WHO) om minimum 1,7 ganger hvileforbrenningen (METs) som gjennomsnitt i løpet av dagen.

DAG 1: På vei til jobb forbrenner du 100 Kcal, og har en gjennomsnittlig forbrenning som er tre ganger høyere enn i hvile. I løpet av de 20 minuttene du er fysisk aktiv går du 1108 steg. Dette gir deg en flott start på dagen, og sørger for at du allerede før jobb har gjort et tiltak for en god helse.

Total forbrenning: 2061 kcal
Antall skritt: 12029 (anbefalt mengde per.dag fra WHO er 10.000)
Sover: 7 timer og 15 min, men ligger ned i 9 timer og 38 min.
Moderat aktivitet: 2 timer 26 min.

DAG 2: Denne dagen kan det se ut som du har lagt inn en liten shoppingrunde etter jobb. Du går 34 minutter med innlagte småpauser. På den timen du er ute forbrenner du 167 Kcal, og går 2730 steg. Bevisst eller ubevisst, så er dette en investering i egen helse. Hadde du i stedet brukt tiden på TV-shop, ville du forbrent 100 Kcal mindre denne dagen.

Forbrenner: 2026 kcal
Antall skritt: 11717
Sover: 4 timer og 39 min, men ligger ned i 5 timer og 42 min.
Moderat aktivitet: 2 timer.

DAG 3: - Den aktive transporten din til og fra jobb, samt at du ofte er ute og går rundt lunsjtider gjør at du øker forbrenningen din med over 300 Kcal i løpet av et døgn. Dette tilsvarer samme kaloriantall som i 3 glass sjokomelk.
Forbrenner: 2251 kcal
Antall skritt: 10499
Sover: 5 timer og 40 minutter, men ligger ned i 7 timer og 54 minutter.
Moderat aktivitet: 3 timer og 50 min.

ANBEFALING:
-Siden du får mye moderat fysisk aktivitet gjennom den aktive transporten til og fra jobb anbefaler jeg at du i tillegg gjør én times intensiv trening 2 - 3 ganger i uka. Et alternativ om du har dårlig tid vil være å gå på tidseffektive 30-minutters timer der du virkelig får opp pulsen. Om du gjør dette tre ganger i uka vil det kunne gi deg den pulsøkningen du trenger for god helse og energi i hverdagen.

SØVN:
Søvnkvaliteten min: 73 prosent. Anbefalt minimum er 80 prosent og kritisk lavt er 50 prosent.
- Det er gjennomgående alle tre nettene at du har oppstykket søvn. Det vil si at søvnkvaliteten din kunne vært bedre. Jeg anbefaler at du ikke sover middag lenger enn 15 minutter, og at du unngår koffein og nikotin de siste timene før leggetid. Trening gir god søvn, men jeg anbefaler likevel at du ikke trener tett opp mot leggetid fordi det øker den kroppslige aktiveringen.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere