RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NICHOLS: Mary Nichols fotografert under en høring i senatet der hun kjempet for at California skulle få innføre strengere krav til bilindustrien enn det nasjonale myndighet hadde pålagt. Nichols sitter her mellom senator Fran Pavley og nåværende guvernør Jerry Brown.
NICHOLS: Mary Nichols fotografert under en høring i senatet der hun kjempet for at California skulle få innføre strengere krav til bilindustrien enn det nasjonale myndighet hadde pålagt. Nichols sitter her mellom senator Fran Pavley og nåværende guvernør Jerry Brown. Foto: David Mcnew (Getty Images)

Denne kvinnen er fossile bilers største fiende

Mary Nichols spiller en nøkkelrolle i Californias plan for å endre hele bilindustrien.

- Det er bare en håndfull mennesker som har hatt så stor innflytelse på ren luft som Mary Nichols, sier tidligere leder for Environmental Protection Agency, Lisa Jackson, til Bloomberg.

- Klimaforandringer er den største utfordringen vår generasjon har møtt, og hun er personen som leder vei i å finne de beste løsningene, sier Barack Obamas tidligere miljørådgiver til LA Times.

Forfatter Levi Tillemann har skrevet boken «The Great Race», som handler om kampen i bilmarkedet. Også han peker på styreleder Mary Nichols i Air Resources Board som den største maktfaktoren i kampen for å stoppe fossile biler.

Los Angeles Times konstaterer at 70 år gamle Mary Nichols har en en stor innflytelse på lover knyttet til luftforurensing. Lover som påvirker USAs mektige olje- og bilindustri, men som også påvirker hverdagen til mange amerikanere.

Mens Washington DC har satt en nasjonal standard for bilutslipp, har California, med Mary Nichols i spissen, hatt egne og langt strengere utslippskrav på biler. California har fått med seg flere stater i sin «rene biler kampanje», der de har presset myndigheter og industri til å lage mindre forurensende motorer. Dette har kommet også andre stater og nasjoner til gode, siden industrien ikke finner det lønnsomt å lage en type motorer for California og dens allierte, og en annen type motorer for resten.

Derfor er det kanskje ikke så rart at Nichols vil få en viktig rolle når Obama-administrasjonen i 2016 skal lage nye regler for bilutslipp.

- Dette arbeidet vil forme transportteknologien de neste 20 årene, sier visepresident for foretningsutvikling i Tesla, Diarmuid O’Connell, til Bloomberg.

RADARPAR: Jerry Brown og Mary Nichols har kjempet mot luftforurensning i en mannsalder. På 70-tallet kjempet de mot smog. Nå er det global oppvarming som skal bekjempes.

Guvernørenes miljøforkjemper

Både under guvernør Arnold Schwarzenegger og nåværende guvernør Jerry Brown har California stått i spissen i kampen for reduksjon av drivhusgasser. Større krav til bilindustrien er bare ét av flere tiltak. Et annet viktig tiltak har vært å tvinge tungindustrien til å redusere sine utslipp.

Kampen mot luftforurensning er langt fra ny i California. I mange år var smog et stort problem i spesielt Los Angeles. De siste årene har dette blitt bedre. Nå er tørke det store problemet.

I tillegg til å merke global oppvarmingen særdeles godt på «kroppen», har staten også en kultur for å forbruke mye fossilt brennstoff.

I 2007 saksøkte California (da Scwarzenegger var guvernør og Brown var statsadvokat) myndighetene i Washington DC fo å bremse arbeidet med å redusere klimautslipp. I den forbindelse holdt Mary Nichols en tale og takket de to mennene for å beskytte kampen for renere biler i California. Du kan se talen her (der både Scwarzenegger og Brown står i bakgrunnen).


Kjempet mot smog

Republikaneren Schwarzenegger gjorde nå 70 år gamle Mary Nichols til leder for Air Resources Board i 2007. Hun fortsatte i jobben da demokraten Jerry Brown overtok som guvernør i 2011. Dette styret jobber på en rekke fronter for å kutte luftorurensningen.

Allerede i 1979, under Jerry Browns første runde som guvernør, rekrutterte han miljøforkjemperen Nichols til stillingen som styreleder i komiteen som skal bedre luften i California.

Dengang var smog den store kampen, og mye takket være Mary Nichols har californiere i dag renere luft. Blant annet ble bilindustrien presset til å montere katalysatorer i alle eksosanlegg.

Over 35 år senere er Nichols i førersetet i kampen mot klimagasser. I mellomtiden har hun hatt flere ledende miljø-stillinger i California og i Washington DC.

Tøffe kutt i fossile biler

- Hun er smart. Hun er ærlig. Det er ikke en flik av dagslys mellom hva jeg og Mary tenker om klimaendringene, har Brown uttalt.

Så da Brown vedtok at California skal ha kuttet sine drivhusgasser med 80 prosent innen 2050, satte han Mary Nichols til å hamre ut en skisse for hvordan det skulle skje.

I 2012 fikk bilindustrien krav om at 2,7 prosent av alle bilene deres skulle være elbiler eller hybridbiler. Administrerende direktør Sergio Marchionne i Fiat Chrysler konstaterte da loven kom i 2012, at selskapet tapte store penger på hver eneste solgte el-bil. Mens bilindustrien (bortsett fra bilprodusenten Tesla) ønsker en gradvis teknologiutvikling, vil Nichols ha en omkalfatring i bilindustrien.

- Borgerne må bli vant til en null-utslipp verden. Ikke bare en litt bedre versjon av den verden vi har i dag, sier Nichols.

Vil lede USA i klimakampen

California har også vedtatt en rekke insentiver for å få innbyggerne til å kjøpe el-biler. Samtidig tvinger de altså industrien til å lage og selge slike biler.

I 2018 starter California en gradvis økning av salgskravene for el-biler. I 2025 skal bilindustrien selge 22 prosent av bilene med el-motorer. I følge Bloomberg planlegger Nichols nå å foreslå enda tøffere lover, som skal fjerne fossile biler helt fra amerikanske butikker innen 2030.

Jerry Brown og Mary Nichols har plassert California i førersete for reduksjon av drivhusgasser.

- Hvis ikke føderale myndigheter klarer det, så vil California ta hånd om saken, sa Brown i april. Brown sier at California skal lede an i reduksjonen av drivhusgasser, ikke bare fordi staten har en stor bilkultur, men også fordi innbyggerne ønsker endring, sa han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere