RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)

Denne timen kan spare deg for tusener

- Det gjør veldig vondt i starten, sier instruktøren.

BISLETT/(Side2): Er du en av dem som kvier deg for å gå inn i en yogasal for å sitte hummende i lotusstilling, mens bølgeskvulp strømmer ut av høyttalerne? Da kan FLX kanskje være noe for deg.

- Mye av den bevegelighetstreningen som man får i pilates- og yogatimer er den samme som den man får i FLX. Men i pilates og yoga får du gjerne beskjed om å ta av deg på beina, man tenner kanskje et lys og så begynner man å jobbe med pusteteknikk og for folk flest blir dette litt; Wow, sier Randi Christenden Solberg, instruktør og ansvarlig for gruppetrening i SATS, til Side2.

- Alle går rundt og har spenninger
Vi møter henne under et av treningskjedens pressetreff, hvor Side2 har fått teste flere av høstens nye gruppetimer.

FLX er en 30 minutters avspenningsøkt, som i motsetning til mange andre såkalte hvite timer fylt med det som skal være effektive tøyningsøvelser som skal hjelpe deg til å spenne av, samt forberede muskelbalanse og kroppskontroll.

- Vi ønsker å nå den kundegruppen som ønsker bevegelighetstrening, men som ikke går på timer fordi den typen timer ofte blir for fjernt, sier instruktøren.

- Bevegelighetstrening er noe alle trenger. Alle går rundt og har spenninger, feilstillinger og skjevheter. Noen vet ikke om det, mens andre vet om det - men så synes man det er så kjedelig å tøye, fortsetter hun.

Resultatet av denne ignoreringen kan bli skyhøye regninger hos for eksempel fysioterapeuten eller kiropraktoren - en ekstrautgift Christenden Solberg mener vi kan unngå.

- Det er så mye vi kan gjøre selv kan gjøre for å bli kvitt disse spenningene, istedenfor å gå til fysioterapeuten eller kiropraktoren. Vi kan gjøre mye selv ved å forebygge. Det er det som er litt av tanken med denne timen.

- Vi som har utviklet denne timen fant ut at den moderne livsstilen har ført til at veldig mange har det vondt. Vi har armene veldig mye foran oss, noe som gir spenninger i armer og rygg, samt spenninger i hoftene fordi vi sitter for mye. Vi får slapp setemuskulatur og stramme hofteleddsbøyere og baksiden av lårene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Viktig i forhold til teknikk
Instruktøren påpeker at mange ikke finner motivasjon til å tøye etter endt treningsøkt, og treningskjeden ønsker nå å oppfordre medlemmene til å tøye sammen med andre uten at det blir kjedelig.

Christenden Solberg understreker imidlertid at tøyning ikke er en nødvendighet rent praktisk sett.

- Man kan fint trene styrke og kondisjon uten å tøye etterpå. Bevegelighetstrening er mer for å bli kvitt spenninger som har lagret seg i kroppen av ulike årsaker.

Både feil sittestilling og feilbelastninger kan skape ubalanse i kroppen og meningen er at man ved bevegelighetstrening skal få en god positur og bedre kroppsbevissthet.

En kropp fri for spenninger bidrar også til å effektivisere annen type trening.

- Om man har gode utslag i alle ledd og man skal gjøre en knebøy for eksempel så utfører man øvelsen mer korrekt. Er man stram på bakside av lår eller legger så blir knebøyen feil for man klarer ikke å stå i riktig posisjon. Derfor er bevegelighetstrening veldig viktig i forhold til teknikk og i forhold til å ha det bra, sier instruktøren, som anbefaler å gjennomføre en FLX-time før styrkeøkten eller joggeturen for å sette i gang blodsirkulasjonen og bli kvitt spenninger i kroppen.

- Da har man en god positur og man kan trene hardt, sier Christenden Solberg.

- Timen er for alle
Siden timen foregår i rolig tempo, og på hver deltakers egne prinsipper, mener instruktøren at den passer for de aller fleste.

- Timen er for alle som ønsker bevegelighetstrening, både gutta som trenger en oppvarmingsøkt før de skal trene styrke, de av medlemmene som ikke har turt å prøve andre gruppetreningstimer før og våre vanlige gruppetreningstravere som kommer til å legge denne timen på som en ekstra økt etter de har trent noe annet, sier Christenden Solberg.

- Men jeg er litt redd for at de som tenger det mest ikke vil møte opp, for det gjør veldig vondt i starte, smiler hun.

Side2 mener:
I motsetning til mange andre såkalte hvite timer foregår FLX i fullt opplyst rom, med skoene på og uten mange staffasjer. Sånn sett er timen perfekt for dem som ønsker å tøye deler av kroppen på en effektiv måte, og mangler motivasjonen til å gjøre så på egen hånd.

Personlig synes jeg øvelsene var litt vel basic, og savnet mer informasjon om hvordan jeg eventuell kunne gjøre tøyningen annerledes, mer utfordrende og variert og FLX er derfor noe overflødig for meg. Dette kommer nok av at jeg mer eller mindre regelmessig gjør et forsøk på å trene bevegelighet, så denne timen kan være et svært godt alternativ for dem som ikke kjenner til tøyningsøvelser som er gode for øvre del av kropp og hofter.

Fordelen er også at om man har vært på timen én gang så kan man lett utføre øvelsene på hjemmebane, da man ikke trenger stort av hjelpemidler.

FLX blir å finne på timeplanen til et tuvalg SATS-senter i Norden fra høsten av.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere