RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor ble det mobilkaos

Sist oppdatert:
Det var mer enn en kabel. Les Telenor-sjefens forklaring.

Mandag opplevde Telenor en av sine største feil på flere år da en fiberoptisk kabel i osloområdet ble kuttet i forbindelse med gravearbeid. Dette førte til at du havnet hos helt andre enn du forsøkte å ringe til, mange fikk tilgang til andres mobilsvarmeldinger og det å komme gjennom til nødnummer viste seg vanskelig.

Et kabelbrudd var ikke alt
Årsaken til problemene er langt mer komplisert enn bare at en enkelt kabel ble kuttet. Ifølge Telenor er årsaken til problemene at Telenor bedrev oppgraderinger av sine reserveløsninger når kabelbruddet fant sted. Når hovedkabelen da ble kuttet, var ikke reserveløsningen operasjonell, og dette skapte kaos.

Eller sagt på en annen måte: En forbedring av nettet førte til fullsteding kaos.

Dette er hele forklaringen
Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen forklarer situasjonen på denne måten i en e-post til Nettavisen:

«Telenor har et mobilnett med høy kvalitet, der vi har gjort vårt beste for å sikre at feil ikke skal oppstå. En god forsikring mot nedetid, er at mobilnettet er redundant, hvilket betyr at vi har to veier å lede trafikken. Dersom det blir brudd i én fiberkabel, ledes trafikken da automatisk over på reserveveien. I beste fall skal kundene da ikke merke et kabelbrudd.

I feilsituasjonen som inntraff mandag 25. august var det slik at vi samme dag var i ferd med å utbedre en feil på reserveveien

I feilsituasjonen som inntraff mandag 25. august var det slik at vi samme dag var i ferd med å utbedre en feil på reserveveien. Før arbeidet med reservevein var ferdistilt, fikk vi feil på hovedtraseen. Slik oppstod en meget spesiell situasjon, nemlig at trafikken ble rutet begge veier. Automatikken maktet ikke å forstå at den ikke skal reservelegge til en kabel det er feil på.

Dermed fikk vi det vi kaller en følgefeil eller analysefeil. Det gåtefulle for mange har vært hvordan folk kan havne feil sted når de ringer. Den tekniske forklaring på dette er kompleks - kort sagt kan man si at trafikken ble rutet to forskjellige veier i én og samme kanal, dette taklet ikke systemene våre, og slike feil oppstod.»

Mange feil hver dag
Nettavisen er kjent med at det hver eneste dag dukker opp veldig mange feil i telenettene til norske operatører, og i de aller fleste tilfellene vil backupløsninger føre til at du som kunde ikke legger merke til dette.

Det er i de tilfellene flere ting går galt på en gang, eller vedlikehold gjennomføres på enkelte deler samtidig som noe annet skjer, at denne typen feil som regel oppstår.

Siste på Nettavisen.no/it:

Advarer mot MSNs nettsider

En perfekt MP3-spiller?

Se det nye superkameraet

Tilsynet har bedt om rapport
Post- og teletilsynet har allerede vært i kontakt med Telenor for å be om en rapport om saken. På generelt grunnlag forteller Geri Vareberg i Post- og teletilsynet til Nettavisen at teleoperatører ikke har noe krav på seg på oppetid på sitt nett utover det som fremkommer av kontrakten mellom aktørene og deres kunder.

Post- og teletilsynet har ikke myndighet til å pålegge teleaktørene strengere krav til oppetid, og sier at dette eventuelt må være en politisk debatt.

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) ønsker ikke å kommentere saken, selv om mobilnettet i stadig større grad blir samfunnskritisk både med voldsalarmer, nødanrop og alarmer som er tilkoblet mobilnettet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere