RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor får du hengerumpe

Sist oppdatert:
Vi får celulitter, saggelår og hengerumpe. Hva skjer egentlig med kroppen når vi blir eldre?

Mandag hadde Nyhetskanalen premiere. Se den gratis her.

(SIDE2): Det er bare å innse at rynkene kommer, at du legger på deg lettere og at du blir fortere sliten med årene. Mye kan allikevel gjøres for å beholde den unge vitaliteten lengst mulig. Få inspirasjon her.

Lavere muskelmasse
- Kroppen forandrer seg med årene og generelt sett er det slik at vi får en litt større andel fett og lavere muskelmasse etter hvert som vi blir eldre. Når kvinner kommer i overgangsalderen vil de ha en lavere andel kvinnelige hormoner i forhold til hva de har hatt tidligere De blir altså litt mer lik mannen, noe man blant annet kan se ved at de har større tendens til en eplefasong (stor mage), noe som egentlig er en typisk mannlig form for fedme, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

VIL DU LESE FLERE SAKER SOM DETTE? Hold deg oppdatert om det siste innen helse, trening og velvære på seksjon Helse, trening og velvære på Side2

Mentalt overskudd
Hvor fort du blir «gammel» er nok delvis genetisk betinget, men det er ingen tvil om at du kan holde deg sunn og frisk lenger hvis du spiser sunt og beveger deg nok. Ikke bare reduserer man risikoen for livsstilssykdommer som overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og visse former for kreft, men man vil også få et mentalt overskudd og en sterkere kropp.

NÅR DU ER 20 ÅR
Så ser du jo rett og slett fantastisk ut. Og det er nå du må forebygge slik at du ikke plutselig eldes når du bikker 30.

DETTE SKJER: Kroppen er ung og sprek og forbrenningen er på topp. Mange kan ennå oppleve å ha såkalt «valpefett» men det er som regel borte etter fylte tjue år når kroppen er fullt utvokst og utviklet. Du har har en litt annen livsstil i 20 årene i forhold til når du er 30 og 40. De fleste har ikke barn og langt større tid til seg og sitt, blant annet trening.

LES MER HELSE HER

Du trenger ikke så mye ekstra stell til kroppen for at den skal holde seg frisk og fin foruten trening og sunt kosthold. Det eneste du bør huske på er å ikke skeie for mye ut med alkohol, sigaretter og sene netter. Det setter nemlig sine spor etterhvert og resultatet er at du ser gammel ut før du aner det.

UNNGÅ PROBLEMET:
- Ikke bli med på alle nachspielene eller legg deg til et dårlig kosthold selv om du ikke nødvendigvis legger på deg av det. Dårlig vane er som kjent vond og vende.

- Du gjør også lurt i å forebygge pigmentflekker og rynker ved å holde deg unna sterk sol og sigaretter. Om du tar mye solarium i 20-årene vil det garantert merkes på huden ti år etterpå.

NÅR DU ER 30 ÅR
Begynner du å se litt eldre ut for alvor. Det er nå du må passe på og sørge for at kroppen ikke forfaller.

DETTE SKJER: De første virkelige rynkene kommer til syne. Hudens aldring er avhengig av mange faktorer som genetikk og livsstil og hudtype.

Statistisk sett er det slik at du får en lavere muskelmasse, lavere hvilestoffskifte og lavere muskelstyrke etter fylte 30. Men dette har også med det det at du forandrer livsstil. Problemet med svinnende muskler er at de resulterer i lavere forbrenning, og dermed sniker kiloene seg på. mange opplever å få celulitter og at rumpa henger litt.

LES: Sprettrumpe på 45 minutter

LES: De billigste treningstipsene

UNNGÅ PROBLEMET:
- Tren styrketrening med skikkelig motstand, så beholder du muskelmasen (og forbrenningen ) til en 20-åring opp i 60-årene.

- Bruk kraftigere kremer til ansikt og kropp. Nå kan du gjerne benytte kremer med aktive stoffer, hvis du selv tror det hjelper.

- Beskytt deg mot solen

- Drikk mye vann for å rense ut avfallsstoffene

- Få fart på forbrenningen med mange små måltider og mye trening. For å unngå celulitter trenger du godt blodomløp. Trening er det aller beste!

NÅR DU ER 40 ÅR
Kan du se ut som du er 30 år. Pass på kostholdet, tren mer og drikk mye vann.

DETTE SKJER:
Forbrenningen settes ned, alt henger litt mer på grunn av redusert elastin i bindevevet.

Det reduserte elastinet fører til at alt bindevev (det vevet som holder delene sammen) blir mindre elastisk og spenstig. Resultatet blir mindre smidig hud, rynker også videre.

UNNGÅ PROBLEMET:
- Kosmetikkinsdustrien tjener milliarder hvert år på at vi forsøker å unngå denne utviklingen ved å smøre på produkter. Hittil har ingen av disse produktene vist seg å virke. Det som derimot virker for å beholde spenst og glød er fysisk aktivitet (god blodgjennomstrømming), ren, sunn mat, mye vann, lite alkohol og null sigaretter, sier treningsfaglig ansvarlig for Sats, Jill Jahrmann.

Følg med på Side2 hver dag og bli oppdatert på mote, helse, kjendis, musikk, film, reise og sex og samliv.

Følg Side2 på mobilen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere