RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
DØDSULYKKER: Førerfeil og høy fart er hovedårsaken til dødsulykkene på norske veier.
DØDSULYKKER: Førerfeil og høy fart er hovedårsaken til dødsulykkene på norske veier. Foto: Roger Svalsrød (NTB scanpix)

Derfor skjedde dødsulykkene

Sist oppdatert:
Én av tre kjørte uten bilbelte.

En ny rapport fra Statens vegvesen konkluderer med at fart og førerfeil var hovedårsakene til dødsulykkene på norske veier i fjor.

Statens vegvesen har analysert alle dødsulykkene, totalt 170 ulykker med til sammen 187 trafikkdrepte personer.

703 personer ble hardt skadet i disse ulykkene.

Les hele rapporten her (ekstern lenke)

Førerfeil i halvparten av ulykkene
I rapporten kommer det fram at førerfeil og manglende førerdyktighet har vært en medvirkende faktor i nesten halvparten av dødsulykkene.

Fakta: Faktorer som medvirket til dødsulykker i 2013

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Manglende førerdyktighet - 46 %
Høy fart - 35 %
Ruspåvirkning - 16 %
Faktorer knyttet til kjøretøy - 29 %
Faktorer knyttet til vei og veimiljø - 24 %
Faktorer knyttet til vær- og føreforhold - 18 %

- I nesten 70 prosent av disse ulykkene med førerfeil har dette vært avgjørende eller i stor grad medvirket at dødsulykken inntraff. Det som oftest går igjen er manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Unge under 25 år var innblandet i hele 34 prosent av dødsulykkene.

Hva mener du bør gjøres for å få ned antall dødsulykker? Si din mening i kommentarfeltet!

Høy fart i tre av ti ulykker
Høy fart er også en viktig årsak til mange dødsulykker.

I mer enn tre av ti ulykker er fart en årsaksfaktor.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen.

- I om lag 14 prosent av disse ulykkene er det snakk om ekstrem høy fart. Men vi registrerer også en positiv utvikling over tid. Fartsnivået på norske veier har gått noe ned, sier Moe Gustavsen.

Siden 2008 har det imidertid vært en ned gang i antall ulykker der fart har vært en medvirkende faktor, fra om lag halvparten til en tredjedel av ulykkene.

Forhold knyttet til veien og veimiljø har blitt vurdert å være medvirkende faktor i 24 prosent av dødsulykkene.

Les også: Her står UP i sommer

Også rus og tretthet
Kjøring i rus har blitt vurdert til å være en utløsende faktor eller en sterkt medvirkende faktor i 16 prosent av dødsulykkene.

Tretthet eller avsovning bak rattet har vegvesenet vurdert til å ha vært en sannsynlig medvirkende faktor i 15 prosent av ulykkene, mens sykdom har vært en årsak i 17 prosent av ulykkene.

I fire prosent av ulykkene har vegvesenet mistanke om at ulykken var selvvalgt.

Fakta: Dødsulykker på norske veier

Klikk for å åpne faktaboksen
 

2005 - 202 ulykker, 224 drepte
2006 - 228 ulykker, 244 drepte
2007 - 208 ulykker, 232 drepte
2008 - 237 ulykker, 255 drepte
2009 - 186 ulykker, 212 drepte
2010 - 190 ulykker, 208 drepte
2011 - 158 ulykker, 168 drepte
2012 - 139 ulykker, 145 drepte
2013 - 170 ulykker, 187 drepte

Kjører uten bilbelte
Ulykkene domineres av utforkjørings- og møteulykker med 72 prosent av ulykkene - og 74 prosent av alle omkomne.

Mer enn en av tre ulykker er utforkjøringsulykker, som ofte henger sammen med høy fart etter forholdene eller fart godt over fartsgrensen, opplyser Statens vegvesen.

33 prosent av de omkomne i bil brukte ikke bilbelte, mens alle de omkomne på motorsykkel brukte hjelm.

Tre av ti omkomne syklister brukte ikke hjelm.

Flest ulykker på søndager
I rapporten til Statens vegvesen kommer det også fram hvilke ukedager det var flest dødsulykker i fjor.

På søndager var det flest dødsulykker, totalt 30. Deretter kommer tirsdag med 28 ulykker, torsdag og fredag med 25 ulykker, onsdag og lørdag med 21 ulykker og mandag med 20 ulykker.

20 fotgjengere omkom
Totalt mistet 20 fotgjengere livet, noe som utgjør 11 prosent av dødsulykkene.

41 prosent av ulykkene skjedde på riksvei, 48 prosent på fylkesvei, 10 prosent på kommunal vei og en prosent på privat vei.

Hittil i år har 61 personer omkommet på norske veier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere