RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Designåret med logo-krigene

Sist oppdatert:
2003 var året da Hydro gikk fra vikingskipet, DnB NOR fusjonerte, TVNorge utfordret it-bransjen, Kanal4 fikk "frekvens" og Oslo rappet slagordet til Trondheim og vikingskipet til Tønsberg. Reklame- og designbyråene har fått smake på merkevarebygging.

Hydro dro til Amerika og kom tilbake uten vikingskipet. Det New York-baserte firmaet Siegel & Gale fikk i oppdrag å lage nytt design- og kommunikasjonsprogram for Hydro, da Hydro skilte seg fra Hydro Agri.

– Tanken og ideen bak logobyttet er å reflektere endringene som foregår i selskapet, at noe er i forandring, uttalte Gene Grossman i en melding. Han er mannen bak Hydros nye logo og ansvarlig for selskapsidentitet det New York-baserte byrået.

– Enkel, ren og klassisk. Den nye logoen skulle kunne vare i lang tid, mente han, men det var ikke alle enige i.

- Den nye Hydro-logoen kan dessverre bety hva som helst og kan representere hvem som helst, innvendte Carl Tørris Christensen i Brand House.

John Engen i Engen og Harlem designbyrå forsvarer Siegel & Gale og mener den nye profilen vil tjene Hydro i femtiden.

DnB NOR ble en realitet. Fusjonen mellom DnB og Gjensidige NOR ble fulgt av Scandinavian Design Group.

Ifølge SDG har det nye visuelle uttrykket tatt med seg elementer fra de gamle merkene, som skrift og farge, samtidig som det tydelig signaliserer et nytt og fremtidsrettet fellesskap.

- Den grafiske profilens viktigste oppgave er å bygge avsenderidentitet og logoen er derfor et naturlig utgangspunkt for resten av konsern-profilen som i stor grad bruker rødt og blått som avsenderfarger, sa Siri Selnæs som har vært ansvarlig designer i SDG.

Daglig leder i designbyrået Uniform, Jan-Otto Jacobsen, gikk hardt ut mot den nye logoen til DnB NOR. Han var skuffet over resultatet som han syntes liknet er på "klipp og lim", men forsvarte SDG med at designgruppen sannynligvis var bundet på hender og føtter.

- Et bedre navn, og definitivt en helt ny profil må til dersom DnB NOR skal fremstå som noe annet enn en kjedelig, tungrodd og gammeldags leverandør av finansielle tjenester, preget av kultursplittelse og intern stridighet, sa Jacobsen. Han ga seg ikke med det.

- Kjedelig, gammeldags og splittet. Det beste jeg kan si om logoen, er at den er lesbar, sa han. Jarl Veggan i DnB NOR forsvarte logoen og syntes den var samlende. Veggan syntes det var naturlig at logoen ble kritisert, at det var slik det skulle være i bransjen. Ifølge Veggan var logoen en suksess internt.

Mer heder og ære fikk SDG for designprofilen byrået lagde for sportskjeden Gresvig - "Super G" - og for meieriene Tine. Begge mottok Merket for god design under årets designdager. SDG fikk "International Design Award" for arbeidet med sportstøyprodusenten Odlos grafiske profil.

TVNorge fikk ny logo og havnet i klammeri med Novell. Heller ikke TV-kanalens hvite N på rød bunn fikk være i fred for kritikk: - Uttrykket har et klart, seriøst, kjølig og distansert preg, sa daglig leder i Union Design, Sigurd Weseth.

Det er ikke første gang kanalen skifter logo, men det er første gang de går bort fra de opprinnelige fargene. Blå- og hvitfargen er borte. Nå skal TVNorge være en rød kanal. Bak TVNorges redesign står Bates reklamebyrå, med Bjørn Rybakken i spissen.

Novell klarte ikke å stanse TVNorges bruk av logoen. Det var i forbindelse med at TVNorge la om hele sin design at de fikk det amerikanske firmaet Novell Inc. på nakken. De krevde at TVNorge måtte fjerne sin nye logo, som var meget lik selskapets. Både TVNorge og Novell har en hvit "N" på rød bakgrunn.

Kanal4 ble utfordrer til P4. Norges kansskje største radiokrig startet og for å stille hardere i kampen ble Union Design engasjert for å lage nye logo og designkonsept.

- Vi fikk forespørsel fra en del designstudenter om vi hadde noen prosjekter de kunne delta i, og fant da ut at Kanal4 prosjektet ville være interessant i så måte. Vi satt sammen flere idègrupper som jobbet frem ulike konsepter, en arbeidsform som er uvanlig i slike sammenhenger, men som resulterte i et stort oppkomme av idèer. Tilsammen fikk vi vel mer enn hundre ulike logo-idéer, fortalte Bjørn Kulseth, seniordesigner i Union Design.

Weseth, daglig leder i Union, uttrykte at han så en tendens til at flere flytter kroner fra reklamebudsjettene og over til designtjenester. En annen positiv tendens mente Weseth er den økende oppmerksomheten rundt design. Flere aktører bidrar til å øke oppmerksomheten ytterligere.

Oslo fikk ny logo. Trønderne beskyldte Oslo for å ha stjålet slagordet, "The little big city", og i Tønsberg klagde de over bruken av Osebergskipet.

På oppdrag fra Oslo kommune utarbeidet Pran & Torgersen en markedsføringsplan for Oslo, hvorav ny logo og nytt slagord var en del av pakken. Under mottoet "Oslo the little big city" skulle Norges hovedstad bli bedre kjent internasjonalt.

Mission flyttet inn og ut av Postgirobygget, men tok med seg en utmerkelse for god logodesign på veien for profilen til AFF. Da AFF kontaktet Mission trodde de kanskje det skulle resultere i en ny logo. Mission så helt andre behov. Missions kreatrive leder, Gary Swindell, mente AFF hadde sovet i timen.

- Vi tilbød hjelp om det vi så. Vi ønsket å øke selvtilliten deres. Vi mente det var en fordel å kommunisere hva AFF gjorde i stedet for å leve i skyggen av Handelshøyskolen, sa Swindell. Dermed ble det ikke bare logo, men en helt ny identitet for AFF.

Også Virtual Garden Design fikk heder og ære for merkevarebyggingen for Handelshøyskolen BI. Designrådet tildelte profilen "Merket for God Design".

- Det overordnede målet for redesignen var å skape ett BI, samt forsterke og tydeliggjøre merkevaren BI, sa Virtual Gardens Halvor Bodin.

Sammen med Martin Kvamme hadde han ansvaret for designprosessen. Ifølge Bodin var utfordringen å skape én felles profil med mulighet for individuell tilpassing for de tre merkevarene: Handelshøyskolen BI, Norges Markedshøyskole og Norges Varehandelshøyskole.

Designbyrået Noon fikk tre sider i en Taschen-Internettbok, mens Bleed ble profilert på 100% Norway.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere