RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Designere betaler i blod

Sist oppdatert:
Verken BBC eller Elton John på kundelisten er noen garanti for suksess. Hver ny jobb betales med lange arbeidstimer og blod av designbyrå.

Intro har gjort jobber for flere av de store musikkartistene. Det var poprock-bandet Primal Scream som åpnet veien for byrået i 2001. Trendbladet The Face mente designen både ble feiret og påvirket mange. Etterpå kom BBC til byrået.

- Jobbene for stjernene gir ikke penger i kassen, men det gir profilering, sier kreativ leder i Intro, Adrian Shaugnessy. Propaganda møter Shaugnessy på Café Falsen. Han er i Norge for å snakke om grafisk formgivning på Norsk Form.

Elton John forelsket seg i London-designerne. Han har bestilt ti til femten videoer som skal gå i bakgrunnen under konserten i Las Vegas. Og mens Intro har møte med Vanity Fair-fotograf David LaChappel for å diskutere showet, ringer Victoria Beckham på mobilen. Intro er midt i kjendisene.

Likevel kjemper byrået for hver eneste jobb. Av og til vinner det. Som da gjengen stakk av med kontrakten for National Health Service (NHS) foran femti konkurrenter.

- Vi tjener penger, men det er veldig vanskelig. Det krever en enorm menge arbeid, ekstremt lange arbeidstimer og arbeid for mye mindre penger enn vi liker å ta, sier Shaugnessy. Intro profilerer seg med å tilby et radikalt alternativ og kaller det for svært synlig kommunikasjon med bitt og muskler.

Kundene kan plukke og velge

- Vi gir dem blod. Hver eneste gang. Kundene kan plukke og velge, de kan bruke hvem de ønsker til den prisen de vil ha, sier Shaugnessy. Han beskriver det engelske markedet som ekstremt tøft.

På slutten av 1980-taller var det enkelt å drive designbusiness. Men etter 1991-92 ble sektor etter sektor lagt ned. Telefonen sluttet å ringe og hvis du ringte selv, var du den tiende som spurte om oppdrag den dagen. Ti år etter er det fortsatt vanskelig. Fordelen er at det først og fremst er mediesektoren som er flat.

- Morsomt nok er kultursektoren i Storbritannia sterk, påstår Shaugnessy. Intro gjør mange jobber for kultursektoren, spesielt for gallerier. I dag er det 20 personer i Intro og tre avdelinger. I "dot com"-boomen var de 40. Intro gjør både design og film.

- Poenget er å sette sammen en god designer med en som kan klippe. Vi gjør alt innomhus. Det blir billigere. Filmavdelingen gjør det skikkelig bra, fordi vi kan lage komplekse saker billig. For eksempel for BBC. Vi har laget "cut out" til vår stil. Det er dyrt å filme, men vi bruker mye eksisterende materiale, forklarer Shaugnessy om metodene til Intro.

"Forklar dem hvordan du jobber!"

- Noe av det første jeg lærer de nye unge designerne er at de må lære å snakke om arbeidet sitt. Ikke på en egoistisk måte, men å forklare hva de gjør og hvorfor de gjør det på den måten. Så må du vise bevis for at det fungerer, sier Shaugnessy.

Intro har gitt ut flere bøker og vunnet priser. Da Intro designet en utgave av Big Issue ble alt forandret. Også logoen. 30.000 flere eksemplarer av bladet ble solgt, selv om gratis-CD'en nok hadde sitt å si på det.

- Designmarkedet er så kompetitivt i England, det er minst femten folk eller byråer for hver jobb, så hvis du kan få en jobb er du flink. Men hver jobb du gjør må være bra, det er den siste jobben som skaffer deg nye, sier Shaugnessy. Han mener man kommer lengst med å fortelle sannheten, selv om en skulle anta det motsatte.

Det var også filosofien bak kampanjen for å få folk til å gå over fra det private næringslivet til statlig helsesektor i jobben for NHS. NHS Trengte 40 nye medarbeidere, men kunne verken tilby status eller lønn.

"Men er du lykkelig?"

I tillegg til mange, mange, mange timers arbeid vant Intro fordi byrået var annerledes ved å spille på folk ønske om å gjøre noe som betyr noe. Idéen var: "Du tjener gode penger. Du har høy prestisje. Men er du lykkelig?"

- Det er ikke alltid det virker, men man kan ikke gjøre noe halvhjertet. Du må aldri la kunden din få vite at du er desperat, sier Shaugnessy og tror at det blir bedre tider til neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere