RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Designpris hindrer ikke tabloidomlegging

Sist oppdatert:
I fjor vant Tønsbergs Blad en europeisk pris for beste fullformat avisdesign. Fredag 26. september skifter avisen til tabloid.

Tønsbergs Blad vant pris for fjorårets best designede lokalavis i Europa og var også til stede på prisutdelingen i Aachen i Tyskland.

"Avisen imponerer med sin profesjonelle bruk av visuelle elementer". Særlig lokalsidene, selve hjertet i avisen, imponerer. Bildestørrelser og -utsnitt, samt en ryddig layout, gjør at avisen står ut i forhold til andre", skrev juryen i "European Newspaper Award".

Totalt hadde godt over 200 aviser fra over 20 land sendt bidrag til konkurransen.

– Dette er virkelig inspirerende i forhold til arbeidet med å videreutvikle avisen, sa ansvarlig redaktør Marit Haukom i sin egen avis tidligere i år.

Men mot slutten av denne måneden går Tønsberg Blad over til tabloid, i likhet med Sandefjords Blad og Østlands-Posten .

Hvorfor legger dere om til tabloidformat når avisen til og med vinner pris for utseende?

- Det er et godt spørsmål. Vi satser på å videreutvikle avisa i tabloidformatet slik at den blir like bra som i fullformat, sier Marit Haukom til Propaganda.

Haukom sier at hun ser på Tønsberg Blad som en merkevare som hver generasjon redaktører og medarbeiderne har til låns, og som de plikter å utvikle videre så godt de kan.

Inneværende generasjon har altså funnet det nødvendig å ta spranget over til tabloid.

Tøndsberg-avisen ble etablert allerede i 1870 og hadde et opplag i 2002 på 33.314 eksemplarer, den første nedgangen i opplaget på mange år. Det sank med 451 eksemplarer, eller 1,3 prosent. Avisen hadde 80.000 lesere i fjor.

Det er 107 årsverk knyttet til avisen, og omsetningen er på 175 millioner kroner. Den er eid av Orkla Media som kjøpte seg inn i 1986 og kunne glede seg over 25 millioner kroner i pluss i regnskapet i fjor.

Fra 31. mars ble Marit Haukom valgt til eneleder. Det er den kostnadseffektive ledelsesmodellen som Orkla Media satser på i alle sine lokalaviser. Hun er dessuten den første kvinnelige lederen for Norsk Redaktørforening.

- Hovedbegrunnelsen for omleggingen er å styrke vår posisjon i lesermarkedet. Vi fikk en smell i opplaget i fjor og brukte en opinionsundersøkelse som bakgrunn for vår avgjørelse. Undersøkelsen foretas annet hvert år, og den stod stille i flere år. Men siste gang var leserne blitt mye mer positive til tabloidformat, sier Haukom som merker at tidsklemmen, som folk i alle aldre utsettes for i en travel hverdag, begynner å vise seg i undersøkelser.

- Det er trist, men sant at mange har fullformatavisen, men rekker ikke sette seg ned med den, sier Haukom.

- Vi er veldig opptatt av at Tønsbergs Blad ikke skal bli som det noen forstår med tabloid i negativ forstand, avisen skal beholde seriøsiteten, sier hun og opplyser at de ga ut en tabloid avis påskeaften.

- Dette var en veldig OK erfaring. Det viktigste med nytt format er at troverdigheten bevares og bygges videre over tid. Vi må dokumentere at vi behersker formatet fra dag én, sier hun.

- Nå har jeg sommerfugler i magen. Vi føler oss veldig godt forberedt, vi har laget prøveutrykk på prøvetrykk og hatt runder med annonsører og lesere og kurset de ansatte. Nå nærmer det seg, og du vet uansett ikke hvordan det komme til å bli. Det er dét som er så spennende og fascinerende, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere