RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock/Illustrasjon)

Det meste kan grilles

Slik får du saftig og sunn middag i sommer.

(SIDE2:) Så å si alle grønnsaker kan grilles. Alt fra squash, poteter, blomkål, tomater, løk, mais, paprika og sjampinjong passer på grillspydet og middagsbordet.

Grilling fremhever i tillegg smaken på grønnsakene, og gjør dem mer saftige enn om du koker dem, skriver frukt.no.

Her er noen sunne grillråd fra opplysningskontoret:

Blomkål: For mange er det uvant, men hvis du ønsker å prøve med blomkål kan du gjøre følgende: Skjær 1 cm tykke skiver på tvers av et helt blomkålhodet og ha dem i kokende vann i 20 sekunder. Legg dem over på kjøkkenpapir og tørk godt av, pensle med valnøttolje eller annen god olje og legg dem på varm grill. Et minutt på hver side er nok. Ha noen dråper god balsamicoeddik på før servering.

Squash og aubergine i skiver: Du kan gjerne drysse litt salt på skivene en halv times tid før du skal grille. Da vil det piple fram væske som du tørker av før grilling. Mange vil hevde at det gir et bedre resultat, da det fjerner noe av den litt bitre smaken i auberginene. Skivene pensles med god olje og grilles raskt på hver side, til de er møre. Server med oljedressing med urter og hvitløk.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Rødbeter: Skrubb dem godt. Skallet kan gjerne sitte på. Skjær 1 cm tykke skiver. Grill på direkte varme til de er møre. Servert for eksempel med fetaost er det en liten rett i seg selv.

Asparges grilles som de er, på tvers av grillristen. Du kan gjerne tre et spyd igjennom dem på tvers. Serveres med en god olje og en klype salt.

Fennikel: Den utpregede lakrissmaken og sprøheten beholdes ved grilling på direkte varme. Del den i 3-4 skiver. Pensle med olje før du legger skivene på grillen. Beregne minst fem minutter på hver side. Den kan flyttes over på et folieark og gratineres med litt revet parmesan et par minutter før servering, eller bare serveres med noen dråper sitron.

Paprika: Smør med litt olje og legg dem hele på grillen.

Bakt løk: Rens løken, skjær et kryss i toppen og legg løken på et folieark. Legg over en smørklatt og/eller en skvett hvitvin eller rødvin og en frisk rosmarinkvist før folien pakkes til. Løkpakkene legges på grillen og bakes i 15-20 min. Løken kan ev. deles i båter. Det forkorter grilltiden.

Poteter: Kok potetene i ti minutter og pensle med litt olje. Legg deretter på grillen. Hele store poteter kan pakkes i folie og bakes på indirekte varme. Beregne god tid, minst 1 time. Du kan også forkoke store poteter i ca. 20 minutter før de grilles.

Du kan også legge favorittgrønnsakene i folie sammen med litt olje og krydder. Bland gjerne mange ulike grønnsaker i samme pakke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere