RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FORTSETTER LETINGEN: Høegh St. Petersburg fortsetter å lete etter det savnede flyet.
FORTSETTER LETINGEN: Høegh St. Petersburg fortsetter å lete etter det savnede flyet. Foto: Hoegh.com (NTB scanpix)

Det norske skipet fortsetter letingen etter flyet

Det er ikke gjort funn av savnet fly

Det norske skipet Höegh St. Petersburg har så langt ikke gjort funn i søket etter det savnede malaysiske flyet i Indiahavet.

- Vi har fortsatt søket, men det har ikke resultert i noe funn, sier pressekontakt Christian Dahll ved Høegh Autoliners til NTB.

Det norske lasteskipet var det første skipet som torsdag nådde fram til leteområdet torsdag. De mulige vrakrestene som er observert av satellitter er foreløpig ikke funnet.

LIVESTUDIO: Få de siste oppdateringene om MH370 her

Værforholdene den første dagen gjorde letearbeidet vanskelig, med lavt skydekke, høye bølger og kraftig vind. Men fredag er forholdene bedre, opplyser rederiet. Dette vil gjøre søket mer effektivt.

På spørsmål om rederiet har gjort seg noen tanker om hvor lenge de kan søke i området, svarer Dahll at de har en ganske romslig tidshorisont, med tanke på hvor mye drivstoff og vann de har om bord.

- Så det tenker vi ikke så mye på foreløpig, sier Dahll.

Rederiet har fått indikasjoner på at flere skip er på vei, både militære og sivile, for å lete i samme område eller områder i nærheten.

Bedre værforhold
Bedre værforhold kan gjøre arbeidet lettere for mannskapene som fredag gikk i gang igjen med letingen etter det savnede malaysiske flyet i Indiahavet.

Søket ble gjenopptatt på morgenen lokal tid i havområdet utenfor Australia. To australske Orion-fly og minst to andre fly deltar i arbeidet, ifølge BBC.

Det norske lasteskipet St. Petersburg var det første skipet som torsdag nådde fram til leteområdet. Men de mulige vrakrestene som er observert av satellitter, er foreløpig ikke funnet.

Ifølge kapteinen på et av Orion-flyene var været «ekstremt dårlig» den første dagen letingen pågikk. Lavt skydekke, høye bølger og kraftig vind gjorde det vanskelig å se hva som befant seg på havoverflaten.

Været vil trolig bedre seg fredag, ifølge australske meteorologer. Det er ventet mindre skyer, vind og regn, noe som kan gjøre søket enklere.

- Svekker terrorteori
Hva som skjedde da flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars, er fortsatt et mysterium. Men viser det seg at det styrtet i den sørlige delen av Indiahavet, kan det svekke teoriene om kapring og terrorisme.

Flygeren Robert Mark, som er redaktør for magasinet Aviation International News, sier til den britiske avisa Mail Online at Boeing-maskinen kan ha fløyet på autopilot sørover i Indiahavet til det gikk tomt for drivstoff.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SATELITTBILDER: Bilder av gjenstander som kan stamme fra det savnede flyet.


Teorien om at flygerne ble satt ut av spill som følge av en ulykke om bord, er styrket, ifølge Mark. Dette kan forklare hvorfor flyet tilsynelatende fortsatte i rett linje til et øde havområde hvor det ikke finnes noen terrormål.

- Kan ha brutt ut brann
Brann er én mulig forklaring dersom det viser seg at pilotene mistet bevisstheten eller flyet ble umulig å manøvrere. Toktleder Rune Øverås ved Andøya flystasjon er en av dem som støtter denne teorien.

- Den verst tenkelige situasjonen er å få stor røykutvikling eller brann inne i flyet når vi ligger i 15.000 fot. Da må ting skje fort. Vi trekker ut sikringene, og mister samtidig muligheten til å kommunisere med utenomverdenen. Det er for å kunne prøve å slokke brannen. Det er muligens noe slikt som har skjedd, sier han til NRK.

Umulig å styre
Øverås får støtte fra den svenske flysikkerhetseksperten Hans Kjäll. Han tror pilotene kan ha endret flyets kurs i håp om å nå fram til en flyplass etter at det brøt ut brann.

- En slik katastrofal brann gjør det umulig å styre flyet. Det flyr i prinsippet helt av seg selv, sier Kjäll til avisa Aftonbladet. Han mener en eventuell brann også kan forklare at flyets radiosendere sluttet å fungere.

Flyeksperten Neil Fergus, som var etterretningsansvarlig under OL i Sydney i 2000, er imidlertid uenig. Boeing-maskinen kunne umulig ha fløyet videre i mange timer dersom det oppsto brann eller en katastrofal teknisk svikt, sier han til den australske fjernsynsstasjonen Channel 9. (©NTB)

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere