RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
MASKIN: Ser du hva som er galt i dette bildet? Lastebilsjåføren monterte en PC på dashbordet i bilen sin, og det likte ikke Statens vegvesen.
MASKIN: Ser du hva som er galt i dette bildet? Lastebilsjåføren monterte en PC på dashbordet i bilen sin, og det likte ikke Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen/Politiet

Det var noe rart i frontruta på vogntoget ...

Sist oppdatert:
Ekstrautstyret på dashbordet imponerte ikke Statens vegvesen.

I mars ble en lastebilsjåfør vinket inn på Statens vegvesens kontrollstasjon i Gullesfjord i Kvæfjord kommune. Vegvesenets kontrollører ble raskt observant på uregelmessighetene i frontruta da lastebilen nærmet seg, skriver Nordlys.

PC-bord på dashbordet

Der hadde nemlig sjåføren montert et ekstra bord på toppen av dashbordet. Oppå bordet hadde han en oppslått bærbar PC.

- Dette var noe Statens vegvesen så svært alvorlig på. De valgte derfor å anmelde dette til oss, sier politijurist Elisabeth Nutti i Midtre Hålogaland politidistrikt.

Hun forklarer at man har erfaringer fra ulykker der syklister har blitt påkjørt og nettopp på grunn av hindringer i frontruta på lastebiler.

- En syklist havnet i blindsonen under dashbordet og omkom. En bærbar PC montert på denne måten gjør utsynet enda dårligere, og derfor velger vi å slå ned på det, sier Nutti.

Den 26 år gamle sjåføren fra Øksnes kommune i Vesterålen ble bøtelagt med 5000 kroner, subsidiært 10 dagers fengsel.

- Når det i tillegg dreier seg om store og tunge kjøretøy av denne typen, vil risiko- og farepotensialet øke betraktelig. Lastebilen hadde henger, og er å betrakte som et vogntog, sier Nutti.

Dødelig masse

Sjåførlærer Tom Are Salberg har utdannet flere hundre yrkessjåfører opp gjennom årene. Han er svært overrasket at sjåføren ikke har mistet sertifikatet i dette tilfellet.

- Man kan jo spørre seg hvorfor sjåføren velger å kjøre med oppslått PC på dashbordet? Er han på Facebook mens han kjører? I så tilfelle skulle han ha mistet sertifikatet, og funnet seg et annet yrke der han kunne stått i ro, sier Salberg.

Han sier at det er flere faremomenter i tillegg til blindsonen bak maskinen. Et moment er bevegelsesenergien denne maskinen vil generere ved en eventuell kollisjon.

- La oss si at denne maskinen veier fem kilo. Ved en kollisjon i 80 kilometer i timen, vil maskinen veie ett tonn på grunn av energien som skapes. All løsmasse inne i hytta vil være potensielt dødelig ved en kollisjon, sier Salberg.

Ingen multitasking

Sjåførlæreren har mange yrkessjåfører på sin venneliste på Facebook. Sjåførene bruker flere fora for å advare hverandre om kontroller, og føreforhold. Ofte ser Salberg at sjåførene har skrevet rapporter på nett mens de har vært i fart.

- Man skjønner fort at de sitter på Facebook og skriver når rapportene inneholder 40 skrivefeil. For å ta et annet eksempel, så beveger man seg 20 meter i sekundet dersom man kjører i 72 kilomter i timen. Ser man to sekunder på dataskjermen, eller på telefonen mens man kjører, så har man kjørt 40 meter framover. Alle skjønner at dette er uholdbart, sier Salberg, som poengterer at de har stort fokus på slike problemstillinger under opplæringa.

- Mennesket er ikke laget for å multitaske under kjøring. Er man så opptatt av Facebook mens man kjører, så må man finne seg noe annet å gjøre.

Les flere saker i Nordlys

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere