RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Dette bør du ha i kjøleskapet

Nå er det på tide å bli kvitt feriematen og legge om vanene.

(SIDE2): Mange unner seg en godbit ekstra fordi det er ferie. Det er lov med pølser, grillmat, sauser, is og jordbær. Dette bør man absolutt unne seg, men det kan være godt å komme inn i vante rutiner eller nye rutiner igjen også.

Istedenfor å fortsette sommervanene langt ut i september så begynn ditt nye og sunne liv nå!

Ifølge ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no er det noen ting du alltid bør ha i kjøleskap for å opprettholde et sunt kosthold.

Friske og frosne grønnsaker
- Masse friske grønnsaker som gir deg fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Ha gjerne også frosne poser med for eksempel wokblanding tilgjengelig i fryseren og hermetiske grønnsaker i skapet.

Velg strimlet kjøtt
- Du bør ha fisk til middag minst to dager i uken (gjerne fet fisk tilsvarende 200g – for å få nok omega 3), spise mindre bearbeidet kjøtt og kjøttprodukter for å redusere inntak av mettet fett. Ha heller magert kjøtt tilgjengelig, som kyllingfilet og strimlet kjøtt – klart til for eksempel en wok.

Ekstra lett
- Velg grovt brød, ekstra lett melk for å redusere mettet fett og få D-vitamin på kjøpet, yoghurt med lite sukker. For eksempel nøkkelhullmerket vaniljeyoghurt fra Tine. Frokostblanding bør du ha på benken, men velg en med mer enn 7 g fiber og mindre enn 13 g sukkerarter.

Frukt som dessert
- Du kan faktisk spise dessert hver dag hvis du velger frukt og bær. Da får du en god dose antioksidanter, vitaminer og mineraler samtidig som du får den lille søte avslutningen på middagen Mager vaniljekesam passer fint å ha over desserten til hverdags. Offentlige myndigheter anbefaler å spise to frukt hver dag.

Kjøp små poser
- Det er lurt å tenke at det du har tilgjengelig, det spiser du, og at åpnet pose er tom pose. Derfor er det lurt å ikke ha masse fristelser (sjokolade, kjeks, kaker, is) i skapet i ukedagene og at du heller ikke kjøper store poser for å «spare penger». Kjøp heller en passe liten pose som du kan tåle å spise opp.

Grønnsaker til hvert måltid
- Det kan være agurk eller paprika på en brødskive med egg til frokost, grønnsaker i smoothie (se oppskrifter hos 5omdagen.com: http://5omdagen.com/tema/smoothie/smoothieverksted/) , salat til lunsj eller middag eller gulrot ved siden av et brødmåltid, pai eller omelett, wok, lapskaus med masse grønnsaker.

Kjøp mager ost
- Er du glad i ost, bør du ha en mager variant i kjøleskapet. Det finnes flere magre varianter, både som fast ost og smøreost. Viktig at du velger en du liker!

Bruk sunn olje
- For eksempel rapsolje til steking og en olivenolje til kalde retter. Lettmargarin, gjerne vita, eventuelt Vita flytende til steking.

Fullkorn som tilbehør
- Skal du ha ris eller pasta til maten så velg fullkornvarianter. Bruk det også som tilbehør og ikke som basis for retten. 1/3 av tallerkenen er passe.

SE BILDER AV MATVARENE I BILDEKARUSELLEN:

4436

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere