RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette bør du slutte med

Sist oppdatert:
Flere hverdagslige gjøremål kan gjøre deg syk viser forskning

(SIDE 2): Både mobiltelefon, tannpussen og vann kan være direkte helseskadelig om du ikke passer på. The Mirror har listet opp ti hverdagslige gjøremål og ting som kan gi seg store helseplager:

1. Snakke i mobilen før du hopper til køys
Stråling fra mobilen kan stå bak både hodesmerter og søvnløshet viser en studie gjort av forskere i Sverige. De fant blant annet ut at folk som snakket i telefonen like før de skulle sove brukte lengre tid å falle i dyp søvn. Stråling fra mobiltelefoner kan også forstyrre kroppens produksjon av hormonet melatonin, som igjen kontrollerer kroppen indre søvn og gå rytmer.

Slik minsker du faren: «Om du må ta en telefonsamtale på kvelden, bruk hustelefonen, og ikke legge mobilen på nattbordet.» sier Dr Chris Idzikowski, direktør ved Edinburgh Sleep Centre.

Les mer: Får mobil før fylte ti år

2.Kveldskos med vin
Vi drikker mer enn vi tror. Større vinglass og sterkere viner må ta noe av skylden, men det er også blitt vanligere med kontinentale drikkevaner her til lands. Mens vinforbruket har forandret seg, har ikke skadene man kan få av alkoholen gjort det samme. Å drikke jevnlig kan øke faren for brystkreft og leversykdommer. I tillegg kan alkoholen få sterk innvirkning på din psyke, hevder psykolog Professor Gary Cooper.

- Å drikke hver kveld er et klassisk teknikk for å «glemme sorger» og stress, sier han. Men i virkeligheten kan kveldskosen altså resultere i større stress- og angstproblemer.

Les mer: Fylla ødelegger hjertet

Slik minsker du faren: Kjøp nye, mindre glass eller bruk en målekopp for å sjekke hvor mye du får i deg. En kvinne skal helst ikke drikke mer enn to til tre enheter alkohol om dagen. 175ml med normalsterk vin utgjør to enheter.

3. Overforbruk av solkrem
Det er bra å være redd for å bli solbrent, men litt sol det har du bare godt av. Å bruke solfaktor hver dag kan resultere i at kroppen får for lite D-vitaminer, hvilket igjen kan forårsake alvorlige helseproblemer som benskjørhet og depresjon, mener eksperter.

Slik minsker du faren: - Du trenger ikke ta sol for å få nok D-vitaminer, sier Dr. Horlick. Han mener en ti minutters tur i vintersolen om dagen holder. Men blir du ute i sterk sol utover de minuttene, bør du ta på solkrem om du er bekymret for UV-stråler.

Les mer: Her kan du nyte påskesolen

4. Å tygge tyggis hele dagen
Om du sliter med luft i magen, kan det være på tide å legge tyggisen på hylla. Å tygge for mye sukkerfri tyggis, med søtningsmiddelet sorbitol, kan forårsake både oppblåsthet og diaré.

- Dette skjer fordi bakteriene i tarmen elsker søtningsmiddel, sier gastronom Charlene Prather.

- Mens de bryter stoffet ned, produseres store menger gass, som forårsaker oppblåsthet og kramper.

Slik minsker du faren: Kutt ned til en eller to biter tyggis om dagen, sier Prather. Om du sliter i starten, spis hjemmelagd popcorn eller gulrøtter for å ha noe å tygge på.

5. Pussing av tennene etter frokost
Mens du sover bygger bakterier og plakk seg opp i munnen, forteller tannlege Gary Cooper Philip Stemmer. Han sier at dette fordobles kombinert med sukker og syre fra frokosten, og sammen svekker dette emaljen på tennene.

- Å pusse tenne etter frokost kan føre til at du pusser vekk emaljen, før den har rukket å hardnet, sier han.

Slik minsker du faren: Puss alltid tennene før frokost, eller vent minst en time etter måltidet før du tar frem tannkosten. Bruk også tannpasta som inneholder fluor, slik at det dekker tennene og beskytter mot sukker og syreskader. Det kan også være lurt å bruke en tannkost med en lite hode og syntetiske børster. Hold kosten som en penn, så du ikke pusser for hardt.

Les mer: Utdannede pusser oftere tennene

6. Å høre på iPod
Forskere ved Harvard Medical School, har funnet ut at øretelefoner som plasseres inn i ørene, slik som man gjør med dem som følger med iPod, gjør at folk setter på farlig høy lyd for å blokkere ut annet støy. Å høre musikk på så høyt volum i mer enn 72 minutter daglig kan forårsake varig hørselsskade.

Slik minsker du faren: Om du ikke kan høre noen andre lyder enn musikken, er den gjerne for høy - dermed bør du skru ned volumet. Det kan også være lurt å gi ørene noen pauser, ellers anbefales det å skifte til mer gammeldagse øretelefoner som dekker hele øret.

Les mer: iPod med volumkontroll

7. Midjebelter
Selv om det er moderne å skape en timeglassfigur ved hjelp av stamme belter i midjen, kan dette faktisk slå pusten ut av deg. Ved normal åndedrett brukes den nederste del av lungene slik at mellomgulvet går opp og ned. Om du bruker midjebelte tvinges kroppen til å puste med den øverste delen av lungene, hvilket hindrer innånding og kan forårsake både hodepine og svimmelhet, sier lege Andrea Ramwell.

Slik minsker du faren: Ikke bruk slike belter i flere timer om gangen. La det innimellom hvilke litt på hoftene, og du får puste bedre.

Les mer: Få den flotteste kroppen i 2008

8. Bruk av «skinny jeans»
Stamme bukser og bukser med lav midje kan gi kvinner problemer med nervene i låret. Årsaken er at buksen presser mot en sensornerve like under hoftebenet som kan gi en kriblende og brennende følelse i lårene kalt paresthesia.

Slik minsker du faren: Dr. Malvinder Param som først identifiserte paresthesia sier at kvinner bør bruke bukser med høyt liv, løse skjørt og kjole. Skikkelig flaks at bukser med høyt liv er på moten, både Kate Moss, Sienna Miller og Victoria Beckham har blitt sett med slike.

Les mer: Livsfarlig mote

9. Drikke for mye vann
Om du er en av dem som flygler på vannflasken flere ganger om dagen, bør du tenke deg om og være sikker på at du ikke drikker for mye vann. Freskere har nemlig funnet ut at for mange glass vann er like skummelt som for gå. Professor og nyreekspert David Oliveira sier at mer enn to liter vann om dagen er for mye. I verste fall kan for mye vann forårsake «hyperhydration», som kan gjøre deg forvirret, forårsake koma og til og med ta livet av deg.

Slik minsker du faren: - Om du går på toalett mer enn annenhver time, kan det nok hende at du drikker for mye, sier kostholdsekspert Ursula Arens. Men hun sier også at det er vanskelig å fastslå hva som er for mye vann, siden det varierer fra en persons størrelse til hvor mye man trener og hvor varmt det er. Likevel, drikker du 1,5 liter om dagen er det nok.

10. Knasking av smertestillende
En av hundre kan skylde gjentakende hodepine på for stort inntak av smertestillende for å stoppe smertene, viser forskning. Og det er fem ganger så mange kvinner som menn, som sliter med denne type hodepine.

Slik minsker du faren: - Ta aldri smertestillende mer enn to-tre ganger i uken. Den eneste måten å få slutt på tilbakevendende hodepine er å bryte sirkelen og kutte ut medisinen som forårsaker smertene, sier doktor MacGregor.

Les mer: Knasker dobbelt så mye sovepiller

(Kilde: The Mirror)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere