RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FARLIG: Courtney Sanford (innfelt) mistet livet angivelig som følge av at hun tastet på mobilen mens hun kjørte.
FARLIG: Courtney Sanford (innfelt) mistet livet angivelig som følge av at hun tastet på mobilen mens hun kjørte. Foto: Facebook / Tord Olander Pedersen (Nordlys)

Dette er mye farligere enn å snakke i telefonen

Sist oppdatert:
Å fikle med mobilen mens du kjører bil gjør ulykkesrisikoen 23 ganger høyere. Courtney Sanford døde av det.

Mandag skrev Side2 saken om amerikanske Courtney Sanford, som døde  etter at hun kolliderte i stor fart med en lastebil.

Courtney Sanford publiserte selfies og kommentarer på Facebook mens hun kjørte bil. Et minutt senere var hun død.

Årsaken til ulykken var at hun tok selfies mens hun kjørte og la ut oppdateringer på Facebook.

Den siste oppdateringen kom omtrent akkurat da ulykken skjedde.

- Facebook-meldingen ble lagt ut 08.33. Vi fikk meldingen om kollisjonen 08.34, sier Chris Weiner i politiet til WGHB.

Saken skapte et voldsomt engasjement og i skrivende stund har den blitt likt av over 10.000 lesere på Facebook.

Les saken her

- Fryktelig lesing

I kommentarfeltet var det mange som kastet seg på debatten om mobilbruk bak rattet. Enkelte benyttet også anledningen til å bekjenne sine egne SMS-synder.

Pressesjefen i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, var en av de som leste artikkelen.

- Dette er fryktelig lesning. Det viser bare at man må være hundre prosent skjerpet når man sitter bak rattet. Vi må blokkere vekk alt som er av SMSer og Facebook og Twitter når vi kjører bil. Å ta selfies når du kjører bil er ren galskap, sier Vinje til Nettavisen.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen sier at de har sterke indikasjoner på at mobilbruk har forårsaket flere dødsulykker.

- Bruk hodet. Det å sende SMS eller å ta bilde mens du kjører bil øker markant risikoen for ulykker. Ikke bare for din egen sikkerhet, men også for andres, sier han.

Hvert år gjør Statens vegvesen en dybdeanalyse av trafikkulykkene på norske veier. Ifølge Vinje er det vanskelig å konkludere med eksakt hvor mange av tilfellene som skyldes uvettig mobilbruk, men mye tyder på at flere har mistet livet også i Norge.

- Det er klare indikasjoner på at ulykker som har endt med dødsfall og alvorlige skader på norske veier skyldes sjåførens mobilbruk, sier han.

Store mørketall

Sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, beskriver historien om Courtney Sanford som tragisk.

- Dette er selvsagt utrolig tragisk og beskriver dessverre på en brutal måte den bekymringen som er begrunnelsen for den norske lovgivning. All tasting på mobiltelefonen under kjøring er nå i stid med loven. Det er en lovgivning som skal bidra til å forebygge hendelser som fremkommer i denne sterke historien fra USA, sier han til Nettavisen. 

Han opplyser om at politiet har gitt cirka 20.000 forenklede forelegg hvert år de siste 3-4 årene.

UP-sjef Runar Karlsen sier at politiet årlig deler ut 20.000 bøter for mobilbruk.

Mørketallet er imidlertid stort, tror Karlsen.

- Jeg frykter at bruken er økende i takt med nye muligheter og nye trender, som selfies er et eksmpel på. Aktiviteter som sms-skriving og selfies øker risiko for alvorlig ulykke betydelig fordi oppmersomhet - og syn - tar fokuset bort fra kjøring og veien i lengre tid, sier han.

Ulovlig

Det er ingen tvil om at uansett hvor tragisk ulykken var, så ble Courtneys siste handling før hun døde et lovbrudd. North Carolina er en av et titalls stater i USA som har forbudt mobilbruk bak rattet.

Fra og med 2. mai i fjor ble det ulovlig også i Norge å taste og surfe på telefonen mens man kjører bil.

Standardforelegget er på 1300, men kan det bevises at en ulykke skyldes uforsvarlig bruk av mobil, kan mobiltastingen bli enda dyrere. 

Samtaler når mobilen sitter fast i en holder blir ikke rammet av forbudet, men den eneste tillatte berøring av fastmonterte mobiltelefoner blir likevel å starte og avslutte en samtale.

Tori Grytli i Trygg Trafikk advarer mot å sende SMS mens du kjører bil.

Mye farligere

Trygg trafikk var en av forkjemperne for denne lovendringen.

- Det er mye farligere å skrive SMS når man kjører bil enn det er å snakke i telefonen mens du kjører bil. Alt som tar oppmerksomheten vekk fra det du skal gjøre, er en utfordring for trafikksikkerheten, sier nestleder i Trygg Trafikk, Tori Grytli til Nettavisen.

Hun viser til en studie utført av Virginia Tech, der man utstyrte trailere med kameraer i en periode på 18 måneder. Resultatet var klart. En sjåfør som sender SMS har 23 ganger større risiko for å havne i en ulykke enn en sjåfør som hadde øynene festet på veien.

Ulykkessjåførene hadde vanligvis sett på mobilen i rundt fem sekunder før de krasjet. I løpet av denne tiden har kjøretøyet forflyttet seg mer enn lengden av en fotballbane.

- Vi må få respekt for teknologien

- Det er skummelt hvor mye som kan skje i løpet av noen få sekunder når du sitter bak rattet, ser Grytli.

En av de store utfordringene for trafikksikkerheten i det nye teknologisamfunnet, er ifølge Trygg Trafikk-nestlederen alle de nye blikkfangene i kupéen som biler utstyres med, i tillegg til den kanskje verste synderen av de alle, mobiltelefonen.

- Ny teknologi i kjøretøyene er kommet for å bli. Vi må alle lære oss å ha respekt for dette og forstå farene som følger med. Får du en SMS så skal du stoppe bilen før du leser den, eventuelt vente til du kommer frem.

Tidligere i år hadde Nordlys en undersøkelse der de spurte sjåfører om du bryter loven når det gjelder mobilbruk bak rattet. Halvparten svarte ja.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere