RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Dette er naturlig supermat

Disse 10 matvarene bør du spise mer av.

(SIDE2): Man hører stadig om maten man ikke bør spise, kosttilskudd som lover både det ene og det andre, og «mirakelkurer» i form av pulverposer. Men hvorfor gjøre et sunt og næringsrikt kosthold mer komplisert enn nødvendig?

Ifølge bama.no kan «supermat» betegnes som matvarer som er spesielt gunstige for helsen fordi det kan forebygge sykdommer og virke betennelsesdempende i kroppen.

Her har du eksempler på 10 matvarer som er naturlig næringsrike og som er proppet av flere ulike vitaminer og mineraler:

Fisk
Ifølge flere undersøkelser spiser vi nordmenn fortsatt for lite fisk. Særlig fet fisk er kjent for sitt høye innhold av viktige omega-3-fettsyrer som betyr mye for blant annet forebygging av hjerte- og karsykdommer, men som også ser ut til å ha positiv effekt på den mentale helsen.

I tillegg har fisk og annen sjømat et høyt innhold av andre gode næringsstoffer. Maten fra havet er en ypperlig proteinkilde som vil gjøre deg god og mett samtidig som du får i deg vitamin D, vitamin B12, selen og jod.

Brokkoli
Generelt har de fleste av oss godt av å spise mer grønnsaker og brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene vi har. Den er rikelig på C-vitamin og antioksidanter, og den inneholder en god del kalsium samt jern. Denne mørkegrønne grønnsaken er også en god kilde til vitamin K, kostfiber og fiolat. Husk at stilken er like næringsrik som selve brokkolitoppene!

Linfrø
Disse frøene har et høyt innehold av de umettede fettsyrene som er gunstig for kroppen din. Linfrø gir deg mange helsemessige fordeler og mange opplever også en bedre fordøyelse av å involvere disse frøene som en del av sitt daglige kosthold.

Du får i deg flere viktige vitaminer og mineraler, blant annet folat, kalsium, kalium, magnesium og noe jern. Men for dra nytte av de ernæringsmessige fordelene med linfrø bør du knuse frøene siden kroppen ikke er i stand til å fordøye frøene hele.

Søtpotet
Er du lei av vanlig potet eller gulrøtter er søtpotet et ypperlig alternativ i middagslagingen. I tillegg inneholder den store mengder betakaroten og søtpotet har enda mer antioksidanter enn gulroten.

Samtidig er dette en bra kostfiberkilde og den oransje søtpoteten kan bidra til at middagen blir mer innbydende å se på, samt sunnere å spise.

Nøtter
Nøtter er blant de mest fettrike, men også proteinrike, matvarene fra planteriket. De ulike nøttetypene er rike på vitamin E og sunne fettsyrer i tillegg til at de er en god kilde til kostfiber.

Innholdet av ulike vitaminer og mineraler varierer hos de ulike nøttevariantene, men generelt finner du et høyt innhold B-vitaminer, magnesium, jern og sink. Visste du forresten at valnøtter er en god kilde til omega-3-fettsyrer?

Hvitløk
Denne grønnsaken er en viktig ingrediens i mange land og kulturer - både som krydder og til medisinsk bruk. Hvitløk er kjent som en av de beste matvarene i et hjertevennlig kosthold og til forebygging av kreftsykdom.

Fra denne lille smaksbomben får du i deg blant annet vitamin C og kalium, men hvitløk er også en god kilde til helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikaler.

Hvitløk er nemlig en helsebringende knoll som er full av svovelholdige stoffer. Når du kutter, knuser eller tygger hvitløk skjer det en kjemisk endring av de svovelholdige stoffene og disse kan bekjempe utviklingen av kreft, særlig i spiserør, mage og tarm. Dessuten viser undersøkelser at hvitløk kan forebygge åreforkalkning og høyt kolesterol.

Avokado
Denne fete frukten er stappfull av sunne fettsyrer samtidig som den er rik på folat og en god kilde til vitamin C og kalium. Avokado er et mettende frukt som du kan spise alene, men den egner seg også godt til bruk i for eksempel salater, som guacamole og til fisk og skalldyr.

Egg
Egg er kanskje noe av det sunneste du kan spise for dette er en skikkelig næringsbombe. Særlig eggeplommen er spesielt næringsrik og egg kan omtales som «naturens egen vitaminpille». Her får du i deg alle livsnødvendige næringsstoffer, unntatt vitamin C, ifølge Nortura.no.

I tillegg er egg en god proteinkilde som gir deg langvarig metthetsfølelse samtidig som ett middels stort egg (63 gram) inneholder kun 89 kalorier.

Bær
Ulike typer bær er herlige, søte smaksbomber som fungerer utmerket som for eksempel snacks, i desserter eller som en del av et mellommåltid.

Et kosthold med mye frukt, bær og grønnsaker er vist å beskytte mot flere kroniske sykdommer, særlig kreft og hjerte- og karsykdom. Bær er gode antioksidantkilder og i tillegg gir de deg kostfiber og vitaminer som for eksempel C-vitamin.

Havregryn
Mange nordmenn har hjemmelaget havregrøt som sin frokostfavoritt. Dette bidrar til en langsom blodsukkerstigning, langvarig metthetsfølels og en god fordøyelse. Grynene gir deg fiber i tillegg til at matvaren er rik på jern, sink, magnesium, E-vitamin og tiamin (vitamin B1).

Men husk at de store grynene er det beste valget da dette gjør at fordøyelsen må jobbe litt mer for å hente ut næringen fra kornene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere