RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
UROVEKKENDE NY TREND?: Det hele startet som et eksperiment og et forsøk på å spamme sosiale medier med en ny hashtag, men spørsmålet er om dette ikke kommer til å bli en ny internettrend likevel.
UROVEKKENDE NY TREND?: Det hele startet som et eksperiment og et forsøk på å spamme sosiale medier med en ny hashtag, men spørsmålet er om dette ikke kommer til å bli en ny internettrend likevel.

Dette fikk alle til å gå fem på

Sist oppdatert:
Flere medier melder at #BikiniBrige blir like stort som #TighGap var i 2013. Eller?

(SIDE2): Betegnelsen «bikini bridge», eller bikinibro, så ut til å være på vei til å bli like stort i år som «tigh gap» var i 2013.

På internett dukket betegnelsen opp i mange forskjellige medier, både blant de sosiale og tradisjonelle. Daily Mail melder blant annet onsdag at det nå har dukket opp en ny urovekkende trend, altså bikinibridge.

«Bikini bridge» er det som skjer når man er så slank at bikiniunderdelen går som i en bro over magen, holdt oppe av hoftebena. Bildene, og de tilhørende inspirasjonstekstene som «jeg elsker det når gutter legger merke til bikinibroen min» eller «keep going», sirkulerer allerede både på Facebook, Instagram og på Twitter.

Et forsøk på spam

Men bak hele fadesen står en brukere av 4chan, som er et engelskspråklig bildeforum basert på den japanske futuba channel. Forumet ble lansert 1. oktober 2003 og brukes primært til posting av bilder og diskusjoner relatert til manga og anime, ifølge Wikipedia.

De har kalt det hele Operation Bikini Bridge, og er et forsøk på å spamme sosiale medier og aviser med dette «nye fenomenet», ifølge Daily Dot.

Planen var å få dette til å se ut som det neste store, og flere har delt bildene. For å få bildene i mediene tippet de at dette nok ville få oppmerksomhet ved å se ut til å være nok en usunn trend.

Akkurat dét ser de ut til å ha klart så langt.

Bare et døgn etter at de startet Operation Bikini Bridge ble hashtagen brukt mer enn 2400 ganger på Twitter, på Instagram ligger allerede 621 bilder tagget «bikinibridge», på Tumblr finnes det en egen «Bikini Bridge»-side og medier som BuzzFeed, Daily Mail, CNN og ABC News har delt nyheten om den urovekkende «nye trenden».

Dette er ikke første gangen brukerne av 4chan har starten en trend. Hashtagen om å kutte seg selv for Bieber startet også som en meme-spøk på 4Chan, med hashtagene #cutforbieber og #cuttingforbieber, men ble altså raskt plukket opp som seriøst av enkelte fans.

Mange har kastet seg på

Det kan se ut til at også dette, dog selv om det startet som en spøk, likevel kan bli en ekte trend, ettersom en rekke mennesker nå har tatt sine egne bilder og tatt hashtaggen i bruk.

Selve hashtaggen har for så vidt eksistert i mer enn fire år, men har aldri vært like mye brukt, eller fått like mye oppmerksomhet som nå.

Mye tyder på at det vil bli nok av denne typen tynnspirasjon, selv om akkurat dette var ment som et eksperiment, også i 2014.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere