RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)

Dette gjør at du betaler 1,2 milliarder ekstra for flybilletten

Utgiftene til sikkerhetskontroll seksdoblet på 10 år. Tull og tøys, mener pilotene.

(Nordlys:) De årlige utgiftene til sikkerhetskontrollen på norske flyplasser har økt med en milliard kroner på 10 år. Dette tilsvarer en seksdobling. Den reelle sikkerhetsgevinsten er svært omdiskutert.

- Det er tull og tøys fra ende til annen. Et teater som skal gi publikum et inntrykk av en sikkerhet som ikke er der, sier Tom Erik Liverud som er leder for flygerforeningen i Widerøe til Nordlys.

1,2 milliarder
I 2004 var utgiftene til sikkerhetskontroll 200 millioner kroner. I år kommer regninga trolig opp i svimlende 1,2 milliarder. Tallet på ansatte vektere ved Avinors flypasser i Norge er allerede oppe i 1200. Den store kostnadseksplosjonen kom etter at det ble satt krav til full sikkerhetssjekk på kortbaneflyplassene. Flypassasjerene betaler selv for sikkerhetssjekken gjennom en egen securityavgift på billetten.

Norge siler ikke ut potensiellt mistenkte til de ekstra grundige sjekkene. I stedet er det datamaskiner som velger kandidater.

- Profilerering er et følsomt politisk tema og anvendes ikke som et generelt tiltak ved dagens sikkerhetskontroll, sier Thomas Smestad, som er senior sikkerhetsrådgiver i Avinor.

- Man kunne tenke seg at utvelgelsen av de som skulle gjennom en ekstra grundig sjekk med handsøk ble plukket ut etter skjønn fra kontrollørene. For å unngå dette, som lett kunne føre til diskusjoner om utvelgelse på sosiale, religiøse, etniske, eller andre følsomme kriterier, er det i stedet en maskin som helt tilfeldig plukker ut de som skal handsjekkes.

Denne saken er levert av Nordlys

Kontrollerer hverandre
I en reportasje i Nordlys lørdag beskrives virkeligheten på en av landets mange småflyplasser. På Sørkjosen Lufthavn i Nordreisa er det nå 5 securitas–vektere som går på skift for å bemanne kontrollen med metalldetektor og gjennomlysingsmaskin. En del av jobben går også ut på å kontrollere andre ansatte ved flyplassen. De må gjennom sjekken hver gang de skal bevege seg mellom sikkerhetssonene som er etablert.

Flere piloter i Widerøe har reagert kraftig på at de må underlegge seg sikkerhetskontroll hver gang de passerer sikkerhetssonene på flyplassene. De mest utsatte må gjennom kverna 7–10 ganger i løpet av en arbeidsdag.

- Svekker tilliten
- Jeg tror ikke det styrker passasjerenes tillit til kapteinen når de ser at han må kle seg halvnaken for å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Det sender et veldig dårlig signal: Systemet har ikke mer tillit til flygeren enn at de finner det nødvendig å ransake han før han slippes om bord. Men passasjerene skal allikevel ha tillit til at han kan føre flyet, og redde dem ut av alle kritiske situasjoner som måtte oppstå, sier Widerøepilot og fagforeningsleder Tom Erik Liverud.

- Når folk er redde trenger de noe som kan få dem til å føle seg trygge, påpeker den amerikanske sikkerhetseksperten Bruce Schneier.

- Politikerne vil gjerne etterkomme dette ønsket med å innføre konkrete og synlige tiltak. Man konfiskerer vannflasker, gjennomlyser sko og forbyr boksåpnere på fly. Men det er ikke taktikken og målet fra det forrige terrorangrepet som er interessant, derimot det angrepet som ennå ikke har funnet sted. Dersom vi bruker milliarder på å beskytte flyplasser og jernbaner, og terroristene i stedet bomber et stort kjøpesenter, har vi kastet bort pengene.

Les flere saker i Nordlys!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere