RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Dette har aldri blitt gjort før

Sist oppdatert:
Sveitsisk pilot begir seg ut på en grønn flytur gjennom hele natten.

En sveitsisk pilot tok av fra en flyplass i Payerne i Sveits onsdag klokken 07.00 med et fartøy som er drevet av solenergi. Planen er å holde seg i luften fram til torsdag morgen, bare ved å bruke solen som drivkraft, melder nyhetsbyrået AP.

Hensikten er å vise at det er mulig med drivstoffrie flyginger. André Borschberg (57) skal bruke mye av onsdagen på å sirkle rundt i det sveitsiske luftrommet, stige opp i 30.000 fots høyde og lade batteriene med solenergi.

Prosjekt til 778 mill.
Solenergien samles opp av 12000 små celler som er plassert på flyhalen og vingene på flyet som er døpt «The Solar Impulse». Den oppsamlede energien skal tas i bruk når solen går ned. Prosjektet koster svimlende 80 millioner pund, som tilsvarer 778 millioner norske kroner, og vil være et gjennombrudd innen solenergibasert luftfart.

- Dette kommer til å bli en fantastisk dag hvis alt går etter planen. Denne flygingen er helt avgjørende for prosjektets troverdighet, sier mannen bak prosjektet, Bertrand Piccard, til The Times.

Jorda rundt på grønn energi
Piccard, som er en forretningsmann og tidligere militærpilot, har en drøm om å gjennomføre en flyging jorden rundt med et solenergidrevet luftfartøy.

- Målet er å erobre luften uten drivstoff, og vise at vi kan være mye mer uavhengig av fossil energi enn det folk vanligvis tror, sier han.

Piccard har planene klare om å bygge enda en prototype som skal krysse Atlanteren, og til slutt fly rundt jorden i 2013.

Aldri blitt gjort før
Hittil er det bare ubemannede fly som har fløyet om natten på oppspart solenergi.

«The Solar Impulse» er bygget av karbonfiber og veier kun 1,6 tonn, noe som tilsvarer tyngden på en gjennomsnittsbil.

Flyet trenger en hastighet på 32 kilometer i timen for å ta av fra bakken. Marsfarten ligger på 56 kilometer i timen, noe som gjør flyet svært sårbart for turbulens og kraftige vindkast. Vingespennet på 80 meter, noe som er like stort som på et kommersielt passasjerfly.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere