RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Dette har slankekurene til felles

Uansett om du sverger til Fedon eller Grete Roede.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Januar er «big business» for slankeguruer og treningssentre verden over. Mange har vektnedgang som nyttårsforsett, og årets første måneder er høytid for dem som har spist litt for mye i julen.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Det finnes utallige slankekurs, kostholdsopplegg, tips til livsstilsomlegging og ikke minst treningsprogrammer å velge mellom. Noen innebærer kaloritelling og veiing av matvarer, andre redusering av karbohydrater. Noen vil fettet til livs, og atter andre har klokkertro på hard og kontinuerlig fysisk bevegelse.

Uansett hvilke filosofi du sverger til, så har de aller fleste oppleggene noe til felles når det kommer til gjennomføring. Man blir ikke slank over natten, og heller ikke uten en god porsjon vilje.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fedons anbefalinger
Indremedisiner og kostholdsekspert Fedon A. Lindberg råder på sine nettsider følgende råd til hvordan man kan få en sunn start på 2010:

Prioriteringer
Ta et oppgjør med deg selv og din livssituasjon og kom til bunns i årsaken til at du ønsker å gå ned i vekt, mosjonere mer eller slutte å røyke. Er du villig til å gjøre det som skal til for å nå målet?

Vær realistisk
Alle kan få til å endre vaner om de bare ønsker det, prioriterer det høyt nok, fokuserer på det og øver. Resultatet kan imidlertid variere fra person til person. Atferdsforskning viser at det tar mellom ett og fem år for en voksen person å etablere en ny vane, så Lindberg anbefaler å ha en ydmyk, men optimistisk og realistisk holdning til oppgaven.

Sett riktige og spesifikke mål
Fokuser på kostholdsforbedring heller enn vektreduksjon. Ubalanserte hurtigkurer fører ofte til tap av vann og muskler istedenfor fett. Man blir ikke slank av å telle kalorier på samme måte som man ikke blir rik av å telle penger. Det er kombinasjonen av et sunt kosthold og mosjon som hjelper best.

Belønn deg selv
Det er viktig med «gulrøtter» når du når dine mål. Å få noe du virkelig ønsker deg kan virke sterkt motiverende, det være seg en CD, nye klær eller en opplevelse. Bruk imidlertid aldri mat som belønning.

Spis nok mat
En meget vanlig feil er å spise for lite når man ønsker å miste noen kilo. Husk at det er mer «mat» i en brødskive enn det er i en kilo brokkoli. Du kan og bør spise ganske mye mat, men helst ikke mat som er for energitett. Unngå sukker og stivelse og for mye fett når du ønsker å gå ned i vekt, og lytt til kroppens signaler. Her kan du lese listen over råd i sin helhet.

- Feiltolker kroppens signaler
Kommunikasjonssjef og slankeekspert Jeanette Roede i Grete Roede AS har tidligere fortalt Side2s lesere om noen fallgruver som ofte kan oppstå ved dårlige kostvaner. Mange tolker kroppens signaler feil, og velger derfor feil respons til disse. Årsaken til feiltolkningen kan skyldes blant annet mangel på mosjon og generell kroppsbevissthet. I tillegg kan følgende påvirke kroppens signaler:

- Du kjenner ikke etter
- Du spiser for fort
- Du har ignorert sult og metthetsfølelse så lenge at man ikke kjenner disse signalene lenger.
- Stress, uro og andre sterke følelser.

Les hele saken her: Slik spiser du riktig

Motivasjon og mestring
Fredag svarte Jeanette Roede også på Side2-lesernes slankespørsmål, og her utdyper hun tilsvarende Fedons råd:

- (...)Det aller viktigste er å ha med seg hodet og tankene i prosessen man er i. For de fleste er det nok endringsprosessen som er den største utfordringen. Og det er derfor mange ikke lykkes på egen hånd, men lykkes først på et kurs hvor man får hjelp til og blir støttet i denne prosessen. Vi kaller det motivasjon og mestring.

Les alle svarene her: - Er du tykk er det din feil

Råd for å nå målet
Nettstedet Slankenett.no kverner også rundt de samme anbefalingene når det kommer til å bli kvitt de ekstra kiloene:

Er du virkelig motivert?
Nettstedet fremhever at det aller viktigste er å kjenne etter om man virkelig er motivert for å gjøre en livsstilsendring. Motivasjonen opprettholdes kun i noen måneder dersom man gjør dette fordi legen eller kjæresten synes at man skal. Man må virkelig ville det selv.

Sett realistiske mål
Også her er et fellespunkt for slankerådene. Har man et ambisiøst mål, del det opp i flere delmål. Det er lettere å forbli motivert om du opplever seier underveis. En realistisk vektnedgang er en halv kilo i uken.

Små endringer gir store utslag
De færreste klarer å endre hele kostholdet på en gang, for så å opprettholde de nye vanene resten av livet. Velg ut små endringer og start litt etter litt, også dette vil synes på vekten over tid.

Tenk positivt!
Tenker du hele tiden på det du må unngå å spise, er det så altfor lett å falle for fristelsen og spise akkurat det. Fokuser heller på det du kan spise mer av. Fråts i frukt, bær og grønnsaker og velg magert kjøtt, mager fisk og magre meieriprodukter. Husk at proteiner metter mer enn fett., og metthetsfølelse er viktig for å gjennomføre det du har satt deg fore.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere