RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Dette inneholder frukten

Banan er lurt å spise før og etter trening og ananas øker matlysten. Les hvorfor din favorittfrukt er sunn.
Sist oppdatert:

(SIDE2): De mange variantene av frukt har forskjellige helsemessige fordeler.

Se frukttabell nederst i artikkelen.

Vitaminer og antioksidanter
Opplysningskontoret for frukt og grønt synes det er vanskelig å si hvilken frukt som er den aller sunneste.

- Det går nesten ikke an å si, for det kommet helt an på hva man legger i sunnhet. Noen har mest C-vitaminer og noen har mest antioksidanter, sier informasjonssjef Britt Kåsin i Opplysningskontoret for frukt og grønt til Side2.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Kåsin synes ikke det er noe lettere å si hvilken frukt som er den minst sunne.

- All frukt regnes for å være veldig sunn, og frukt er vår store C-vitaminkilde generelt. Alle internasjonale forskningsrapporter oppfordrer folk til å spise mer bær, frukt og grønt. De rike i vesten oppfordres til å øke forbruket på bekostning av fete og søte produkter og på grunn av C-vitaminer og at det er den store kilden til antioksidanter, sier informasjonssjefen.

Mye karbohydrater
Banan inneholder mer karbohydrater enn andre frukter, dermed er den velegnet for å gi et energitilskudd, skriver frukt.no.

Derfor er bananen ideell å spise før og etter fysisk aktivitet fordi da tar kroppen fort til seg næringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I tillegg inneholder bananen mye fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Bananen inneholder også A-, B- og E- vitaminer og mineralene fosfor, kalium, jern og sink.

- Bananen har et veldig stort næringsinnhold. Det er den første frukten man får som barn og den siste man slutter spise som gammel fordi den har så mange næringsstoffer, sier Kåsin.

Norge spiser nesten flest bananer i hele verden.

- Vi har et forbruk på cirka 17 kilo per person i året. Vi er verdensledende, og det er bare Sverige som slår oss, sier informasjonssjefen.

Druer inneholder mineraler som fosfor, jern og kalsium. Den inneholder også druesukker som raskt opptas i blodet. Druene inneholder en del karbohydrater og det er mer karbohydrater i grønne enn i blå druer.

Kalorifattig frukt
Ananasen er kalorifattig, og den inneholder mye A-vitaminer og en god del C-vitaminer. Den inneholder også bromelin, som er et proteinspaltende enzym. Den kan hjelpe enkelte med fordøyelsen, men det er ikke dokumentert. Ananasen skjerper også appetitten til den med liten matlyst.

Appelsin og klementin har et høyt innhold av C-vitamin, men i tillegg har den rundt 13 andre vitaminer i mindre omfang. Den har også et betydelig innhold av fosfor, jern og kalium.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kiwi inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsin. Den grønne kiwien inneholder også det proteinspaltende enzymet actinidin, som er bra for fordøyelsen. Actinidin gir også frukten den egenskapen at kjøtt kan mørnes ved å legge noen skiver kiwi på kjøttet.

Eple er kalorifattig og rik på fiber. Eplet har ikke så høyt innhold av vitaminer og mineraler. Flest C-vitaminer finner vi rett under skallet, så spis epler med skallet på. Lagringsepler inneholder litt mer C-vitaminer enn de tidlige sortene.

- Vi spiser mye epler i Norge fordi det er den frukten vi produserer mest av. Vi spiser 13 kilo epler per person i året, sier Kåsin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fersken er kalorifattig i tillegg inneholder frukten også mye A-vitaminer og noen mineraler.

Plomme er en kalorifattig frukt. Den har en mageregulerende virkning. Den inneholder en del A-vitaminer, kalsium og jern.

Pære er fiberrik og mager. Den inneholder litt mineraler og vitaminer.

- De aller fleste land i verden bruker den frukten de har tilgang på. Det er epler og pærer og noen plommer i Norge. Vi har ikke så veldig mye pærer og ikke så veldig mye plommer, men vi har mye epler, sier Kåsin.

Mye A-vitaminer
Mangoen er veldig rik på A-vitaminer og inneholder også en del C-vitaminer og mineraler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Papayaen spises gjerne til frokost i dyrkningslandene. Årsaken til det er at det sies at frukten har en god mageregulerende effekt. Papayaen inneholder enzymet pain som har proteinspaltende egenskaper. I tillegg er frukten også rik på A- og C- vitaminer samt kalium.

- Mango og papaya er rike på A-vitaminer. Det betyr mye for et godt syn, sier Kåsin.

Sjekk innholdet i din favorittfrukt (innhold per 100 gram):

Matvare

Vann

Energi, kj

Energi, kcal

Protein

Fett

Karbo

Fiber

Alko

Ananas, rå

86

197

47

0,4

0,2

10,1

1,4

0

Appelsin, rå

88

157

37

0,9

0,1

7,2

1,8

0

Banan, rå

76

352

83

1,1

0,3

18,1

1,7

0

Drue, blå, rå

84

226

53

0,7

0,2

11,7

1,1

0

Drue, grønn, rå

82

298

70

0,7

0,2

16,0

1,1

0

Eple, norsk, rå

86

199

47

0,3

0,1

10

2,5

0

Fersken, rå

89

167

40

1

0,1

7,6

2,1

0

Kiwi, rå

84

239

57

1,1

0,5

10,6

2,7

0

Klementin, rå

88

180

43

0,9

0,1

8,7

1,7

0

Mango, rå

82

274

65

0,7

0,2

14,1

1,9

0

Melon, vann, rå

90

150

36

0,8

0,1

7,6

0,5

0

Nektarin, rå

89

198

47

1,4

0,1

9

2,2

0

Papaya, rå

88

179

42

0,5

0,1

8,8

2,1

0

Plomme, rå

84

186

44

0,5

0,1

9,3

2

0

Pære, importert, rå

85

186

44

0,4

0,1

8,9

2,9

0

Kilde: Matvaretabellen.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere