RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Colourbox)

Dette kan forbedre helsen din i 2014

Nei, det handler ikke om slankekurer eller nye treningsprogram.
Sist oppdatert:

(SIDE2:) Disse fem enkle tipsene kan øke følelsen av velvære.

Sette seg selv i fokus

Et nytt år betyr en ny start med blanke ark. Mange har som mål og starte et «nytt og bedre liv» med for eksempel mer trening, røykekutt, vektnedgang eller et sunnere kosthold. Men like viktig er det faktisk å roe ned på aktiviteter og tanker som i verste fall kan føre til en mer stressende hverdag fremfor å gi overskudd og glede.

Huffington Post tok en spørrerunde på Facebook og Twitter for å høre hva slags nyttårsforsetter som folk ville anbefale for å få en bedre helse i løpet av det neste året. Her er det verken trenddietter eller spinningtimer tre ganger i uka som er de mest populære tipsene. «Mindfulness» og positivitet er nemlig vel så viktig for å få en god helse.

Meditasjon

Å meditere har ifølge den amerikanske avisen vist å hjelpe mot å overspise i tillegg til at det styrker immunforsvaret og du vil føle deg mindre stresset.

Vær takknemlig

Det å være takknemlig og å vise at du er tilstede i øyeblikket gjør godt for både kropp og sjel. Takknemlige mennesker har en tendens til å være gladere, og til og med trene mer enn de som aldri stopper opp i hverdagen for å vise takknemlighet overfor andre mennesker.

Ta deg en pause fra sosiale medier

Å gjøre seg selv utilgjengelig ved å slå av mobiltelefonen og PCen kan virke skremmende for mange, men studier viser at dette faktisk kan få deg til å slappe av mer.

Følelsen av «å bare måtte sjekke jobbmailen» eller «må poste et bilde på Instagram» kan føre til konstant stress i kroppen og all skjermtittingen kan også være skadelig, skriver Huffington Post. Vær tilstede der du er og ikke la fritiden din gå utover sosiale sammenkomster med venner og familie.

Å bli mer optimistisk

Å tenke mer optimistisk kan kunne hjelpe deg med å føle deg bedre. Forskning har vist at optimister har mindre risiko for å få slag og hjerteproblemer samtidig som de er bedre til å takle følelsesmessige utfordringer. Forskerne kan ikke gi noe godt svar på årsaken til disse positive effektene, men tror en mulighet er at optimister er bedre til å håndtere motgang og kanskje flinkere til å ta vare på seg selv dersom de blir syke.

Yoga

Målet med yoga er å skape ro, fokus, konsentrasjon, og det skal være godt for din mentale helse. Studier har vist at yogatrening gir deg flere fordeler som for eksempel bedre konsentrasjonsevne, en mer funksjonell og fleksibel kropp samt at det er med på å redusere høyt blodtrykk.

LES OGSÅ: «Body&Mind» er noen av de mest populære gruppetimene

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere