RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Dette øker mest på polet

Sist oppdatert:
Vi drakk nesten 80 millioner liter alkohol i fjor.

(SIDE2): Men det er de alkoholfrie varene som øker aller mest, viser tall fra Vinmonopolet.

Alkoholfritt og øl har gått opp med henholdsvis 32,8 og 23 prosent siden 2011. Tallene viser at det ble solgt 223.000 liter alkoholfritt i fjor, og selv om det i volum ikke er enormt mye, så har det steget med hele 55.000 liter fra året før.

Kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen, sier til Side2 at fjorårets satsning på alkoholefrie varer i polhyllene har betalt seg.

- Vi har lenge vært, om ikke akkurat flaue over sortimentet på alkoholfritt, så dessverre ikke hatt alkoholfri vin eller andre alkoholfrie varer av topp kvallitet i hyllene. De har ofte støvet ned. Men vi tok grep i fjor, og har blant annet fått inn eplemoster i sortimentet. Nå er vi stolte av våre gode produkter, og folk har fått anledning til å smake disse når de har vært på Vinmonopolet det siste året, sier han.

Tidligere har man gjerne fått servert vann eller farris hvis man har kjørt i et selskap, eller av andre grunner ikke drikker alkohol. Vinmonopoler er så klart pålagt av norsk lov å ha alkoholfrie varer i hyllene, men med fokus på drikke til mat har det vist seg at nordmenn gjerne kjøper drikke uten alkolhol her.

Topp tre er norske Ringi Gravenstein, italienske Natureo Free Muscat 2011 og svenske Himmelstund Äppelcider.

- Flere av produktene har samme egenskaper som vin, når det gjelde friskhet, fruktighet og med evne til å rense opp i munnhulen. Det gjør disse produktene spennende å servere til mat, sier kommunikasjonsdirektøren.

Øl er trendy
Sterkøl er noe av det mest populære på polet akkurat nå. Og interessen er bare økende. I fjor ble det solgt 1.432000 millioner liter

- Nå har vi hele 500 typer sterkøl, det er svært mye i forhold til bare 10 år siden da vi hadde kun en brøkdel av dette. Det er en formidabel økning. Folk, og særlig unge mennesker, har blitt veldig opptatt av øl, sier Bing Lorentzen.

I året som kommer vil det jevnlig bli lansert nye ølmerker. Norsk øl fra små produsenter og utenlandske ølmerker vil fylle hyllene.

Liten økningen
De siste ti årene har salget generelt sett økt med to til fire prosent per år, men siden 2010 har man sett en stagnering i salgstallene på polet. I år økte salget med 1,9%, noe Bing Lorentzen mener kan tyde på at man er talene beveger seg tilbake til normalen.

Totalt ble det solgt nesten 80 milioner liter på Vinmonopolet i fjoråret.

- Nordmenn drikker ikke mindre enn før, men det vi ser er at grensehandelen og taxfree-salget øker. Folk reiser mer, og da er det vanlig å handle med seg alkohol på veien, sier han.

Tall fra Systembolaget viser at grensehandelen holder seg stabil og har økt noe sammenlignet med året før. Det ble solgt 461,8 millioner liter totalt på det svenske polet i fjor, og også her økte salget av alkoholfritt med over 30 prosent fra året før.

- At alkoholfrie varer øker raskt beror på flere ulike faktorer. Dels den rådende helsetrenden, hvor folk i visse sammenhenger velger bort alkohol og dels at det begynner å bli med selvsagt i sosiale sammenehnger å tilby et hyggelig alkoholfritt alternativ. Når vi inviterer hjem slekt og venner og serverer god vin eller spennende drinker, vil vi også serverer noe godt og spennende til dem som av ulike årsaker velger bort alkoholen, sier påstroppende pressesjef i Systembolaget, Ida Thulin, til Side2.

Grensehandelen har økt noe i fjoråret, og nordmenn kjøper mye øl, vin og en hel del alkoholfritt på grensen.

- Det vi kan se i 2012 er en økning av salget på 3,9 prosent i butikkene nær den norske grensen, begrenget i ren alkohol. På nasjonalt nivå økte salget i ren alkohol med 0,7 prosent. Salget økte med andre ord mer langs den norske grensen enn i Sverige i gjennomsnitt, sier den svenske pressesjefen.

- Ut fra et nasjonalt perspektiv påvirker grensehandelen ikke Systembolagets omsetning veldig mye, men den påvirker naturligvis den lokale omsetningen i våre butikker nær grensen. Det handler om at disse butikkene er plassert i ganske små tettsteder - hadde den samme butikken ligget i Stockholm eller Malmö hadde ikke grensehandelen hatt samme effektiv i prosent, sier Thulin.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere