RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Dette sier fettvalkene dine om deg

Sist oppdatert:
Og dette kan du gjøre for å kvitte deg med ridelår, lovehandles og bollekinn.

(SIDE2): Du kan ikke bare legge skyld på genene dine for at du har såkalte lovehandles - fett som tyter på sidene og over buksekanten - eller for at magen din er tilsvarende feit.

Men det finnes enkelte fettklumper du kan skylde på mor og far.

Ikke bare genetikk
Mange kvinner sliter med såkalte problemområder - deler av kroppen der fettet virker å sitte ekstra godt lagret. Tidligere har man trodd at fettmengde og -plassering stort sett har hatt med genetikk å gjøre, men det er bare delvis forklaringen.

Nyere forskning viser at måten fettet legger seg på, også har med egen helse og kosthold - og dermed kan man også si noe om hva man kan gjøre for å unngå problemene.

- Feil mat, hormonell ubalanse, stress og giftstoffer kan avgjøre hvor vi lagrer fettet, sier James Duigan, som har skrevet boken Clean & Lean, til dailymail.co.uk.

Han forteller at mye skyldes genetikk, men at det er ting å gjøre selv, dersom man er misfornøyd med ansiktet eller lårene eller andre valker.

- Du kan forbedre kroppens evne til å redusere fett på bestemte områder ved å spise riktig og trene.

Så hva skyldes det og hva kan man gjøre?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Magen
- Den er tykk eller/og oppblåst stort sett hele tiden
- Du har aldri hatt flat mage - selv når du slanker deg og går ned i vekt, er magen der.
- Legger du på deg, går de ekstra kiloene rett på magen.

Årsaken er at du er stresset.
En nylig studie viser at det er sammenheng mellom stress og magefett. Når vi er stresset frigis kortisol, og kroppen reagerer ved å lagre fett på magen. Også ellers slanke kvinner har mer fett på magen enn sine slanke medsøstre, dersom de stresser jevnlig.

Dette gjør du:
For å gjøre noe med magefettet, trenger du ikke løpe på tredemølla - det kan faktisk føre til mer kortisol. Tren litt vekter, yoga eller pilates. En annen årsak til magefett, kan være magebakterier - og de koser seg godt med karbohydrater. Unngå derfor pasta og brød. Også sitrusfrukter kan være med å gi oppblåst mage, så forsøk å unngå det i en periode for å se om det hjelper.

Unngå også matvarer som stresser kroppen, som godteri, kaffe, te, alkohol og junkfood. På plussiden er proteinrike matvarer, som balanserer kortisolnivået - type fisk, kylling, grønnsaker, oliven og avocado. Fiskeolje av typen omega er også bra, ettersom det hindrer opptaket av sukker via magen.

Leggene
- Leggene er tykke og du sliter med å få på deg høyskaftede støvletter.
- Du har problemer med å sove
- Beina føles ofte «tunge».

Årsaken er at du er trøtt.
Tunge, tykke eller opphovnede legger kan være på grunn av at man sover for lite eller våkner mange gange rom natten. Man får ikke såkalt REM-søvn, som vil si den dypeste søvnperioden.

Dette gjør du:
- For å øke mengden søvn, unngå karbohydrater og sukker tre timer før du legger deg, ettersom de kan overstimulere kroppen, sier han. Koffein og sjokolade er slik sett nei-mat. Unngå også å drikke for mye før du legger deg, ettersom trangen til å gå på do vil vekke deg. A og B-vitamin er bra for søvnen, so spis mye mat av typen fisk, biff, egg, nøtter og yoghurt.

Unngå også å bruke mobil, pc, iPad og TV før du legger deg. De stimulerer nemlig hjernen din på en måte som kan påvirke søvnen. Les heller en bok eller ta et bad.

BH-valker
- Du har ekstra fettvalker rundt BH-en.
- Selv når du bruker en veltilpasset BH, får du valker.
- Fettet samler seg i nærheten av armhulene.

Årsaken er at kroppen din ikke klarer å prosessere karbohydrater.
- Mange kvinner lagrer fett rundt skulderbladene, fordi kroppen deres ikke klarer å håndtere karbohydrater på en effektiv måte.

Dette gjør du:
Unngå kornprodukter og raffinerte karbohydrater (hvit ris og pasta). Ofte kan dette hjelpe på å redusere fettmengden. Deretter kan man forsiktig begynne å spise uraffinert karbohydrat, som villris og quinoa. Husk grønnsaker, som er rike på fiber.

Å trene direkte på ryggen har liten, om ingen, effekt - tren kondisjon med høy puls.

Grevinneheng
- Overarmene henger.
- Overarmene er klumpete og føles deretter.
- Du har fett på øvre del av brystet, og fett som valker seg over en stroppeløs kjole.

Årsaken er giftstoffer vi omgir oss med.
- Dette har stort sett med giftstoffer i kroppen å gjøre. Blant annet Bisphenol A, som finnes i dagligdagse plastgjenstander.

Dette gjør du:
Unngå å varme mat i plastbeholdere og drikk minimalt fra plastflasker.

Når det gjelder trening, er triceps fin å trene - men prøv også bikram yoga, som er med å rense kroppen for giftstoffer. Det foregår i et rom på 40 grader, og man svetter dermed ut stoffene som er med å gi grevinneheng. En annen måte er å skrubbe kroppen når du dusjer, for å bedre blodsirkulasjonen og dermed kvitte seg med flere giftstoffer.

Love Handles
- Du er relativt slank, men har en «bilring».
- Du får såkalt muffintopp når du går med bukse.
- Du kan ta godt tak i fett på hver side av livet.

Årsaken er at du får i deg for mye sukker
- Fett på sidene kan tyde på at kroppen din ikke takler insulin særlig godt. Sukkeret lagres rundt magen som fettreserver. Kutter man ut sukkeret i maten, kan man gå ned med 50 prosent av fettet som utgjør love handles.

Dette gjør du:
Også her kan stress være en årsak, så sett av 15 minutter hver dag for å slappe av fullstendig. Mat rik på antioksidanter (eksempelvis bær og hvit og grønn te) stabiliserer blodsukkeret - som kan være med å redusere både magefett og bilringer. Enkelte velger kromtabletter for å minske søtsuget, mens sink (biff og gresskarfrø) er med å binde insulinet til reseptorer i cellene.

Også her kan bikram yoga være til hjelp.

Bollekinn
- Du har såkalt månefjes
- Når du legger på deg, blir det svært synlig i ansiktet
- Du har valker rundt halsen

Årsaken er at du drikker for mye alkohol.
-Et tykt og pløsete ansikt er ofte på grunn av for mye alkohol. Man blir oppblåst og vann samler seg rundt kinn og kjeve. Alkohol dehydrerer nemlig, og dermed vil kroppen forsøke å balansere ved å samle væske.

Dette gjør du.
Drikk mindre - ha minst fire alkoholfrie dager i uka. Det hjelper også å massere ansiktet. Start ved nesen og jobb deg ut mor ørene. Det skal hjelpe lymfekjertlene å tømmes. Masser deretter rundt øyehulen, deretter fra munnvikene og opp mot kinnbena. Huden skal bli mindre oppblåst.

Ridelår og stor rumpe
- Du har smal midje og slank mage, men store lår og rumpe.
- Du har mindre overkropp enn underkropp.
Du har en klassisk pærefasong.

Årsaken er foreldrene dine.
Stort sett er pæreform genetisk. Lite å gjøre med altså. På den positive side, er det sunnere å ha ekstrafett på rumpe og lår, enn rundt mage og rygg. Sistnevnte er oftere lenket til hjertesykdommer.

Dette gjør du.
Unngå soyaprodukter, også ferdigmat, som ofte inneholder soya. Når det gjelder trening er knebøy og utfall bra, ettersom det styrker hjertet og strammer og former underkroppen.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

(Kilde. Daily Mail)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere