RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette skulle du ikke lest

Sist oppdatert:
Expert starter januarsalget, og her er de interne Expert-opplysningene du ikke skulle ha lest.

Lokketilbudene som skal få deg til å løpe til Expert-butikken er virkelig så gode at Expert selv går med tap. Derfor har elektronikk-kjeden bedt sine selgere om å lokke kundene over på dyrere produkter, eller drive oppsalg som det heter. Ifølge VG som har fått det interne dokumentet i hendene, er kjeden «blodtrimmet» på oppsalg.

Blant annet kjører Expert hardt på en flatskjerm-TV til 2990 kroner. Fra denne TV-en skal kundene overbevises til å kjøpe en TV til 5999 kroner i stedet.

«Alt i alt en mye bedre TV, men vi tjener også gode kroner på den!» skriver ledelsen til selgerne og forteller at bruttofortjenesten på TV-en til 5999 er 29,4 prosent.

Et annet røverkjøp – et Zanussi kombiskap – er rene tapet for Expert. I følge dokumentet taper de 78 kroner per skap.

«Her bruker vi argumentet NoFrost for alle pengene! Selg Samsung RL34SCSW1 til 4499. Da tjener man 733 kr. Kunden får et litt større og finere skap, og NoFrost.»

– De fremstiller seg som eksperter. Da venter du at de veileder kundene til produktene som er best egnet for dem. Ikke at profittmarginene styrer anbefalingene, sier førstelektor Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen til VG

– Kunden kan naturligvis få den annonserte TV-en. Men viser det seg i dialog med selger at hun kan ha behov for et annet produkt, rettleder vi gjerne i den retning, sier Experts kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim til VG.

Han sier at inntjeningen er liten på enkelte varer og at folk flest skjønner at Expert prøver å tjene penger.

– Vi er ikke tjent med å lure kundene, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere