RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Grete Roede (Grete Roede)

Dette spiser Jeanette aldri

Sist oppdatert:
Kostholdseksperten er ikke ekstremt opptatt av å være sunn.

(SIDE2:) Er det en ting kommunikasjonssjef Jeanette Roede i Grete Roede aldri spiser så er det wienerbrød. Ellers spiser Roede det meste, men hun er selvsagt opptatt av visse ting i kostholdet sitt.

I denne ukens «Ukens kjendisoppskrift» kan du lese, og lære mer om slankeekspertens egne matvaner.

Roede har drevet slankeselskapet Grete Roede i flere år - med samme etablerte fokus, som er å gå ned i vekt på en sunn måte. Først og fremst med et sunt kosthold, men også med fysisk aktivitet og mental trening.

Akkurat nå er Jeanette Roede i USA. Hun har flyttet til Baltimore med familien for ett år - og der møter hun noen andre utfordringer enn her hjemme når det gjelder matvalg.

HER ER JEANETTES SVAR PÅ «UKENS KJENDISOPPSKRIFT»

Hvor opptatt er du av å spise sunt?

- Jeg er opptatt av det, men ikke så det blir ekstremt. Så lenge det er flest sunne dager i uken, så går det greit. Det viktigste for meg er å få en god måltidsrytme og spise regelmessig fra starten av dagen. Gjør jeg ikke det, går det fort helt skeis med mye småspising, store måltider og for mye mat totalt. Det liker jeg ikke, og jeg kjenner at det drar meg ned i stedet for å gi meg overskudd.

- Jeg er opptatt av å spise fisk et par ganger i uken, hvitt kjøtt et par ganger i uken, og rødt kjøtt 1-2 ganger i uken. Også får resten bli det som passer seg. Jeg er også opptatt av å spise grovt brød, spise minst mulig søtt (både i matvarer og godterier) i det daglige (utfordring her i USA), velger alltid magre meieri- og kjøttprodukter, og alltid en salat og grønnsaker til middag – og frukt og grønt ila dagen ettersom det passer. Høres ut som jeg er veldig bevisst, men det er rart når det er blitt rutinen, så er det også det som er godt og det jeg foretrekker – også for smakens skyld. Også merker jeg at variasjon samt et stort sett sunt kosthold gir meg overskudd og jeg beholder matgleden. Blir det for mange utskeielser, så smaker det ikke godt lenger, fordi det rett og slett ikke er verdt det. Jeg spiser så klart søtsaker innimellom, og pirker ikke i maten så lenge smaken er god! Jeg er opptatt av at hele familien skal spise sunt, men jeg er også opptatt av at det ikke blir så stor fokus på det at det blir anstrengt, eller at det kan skape problemer/usikkerhet hos barna.

Hva har du alltid i kjøleskapet?

- Masse grønnsaker, ekstra lett melk, yoghurt, masse forskjellig pålegg, masse forskjellig syltetøy, forskjellige senneper.

Hva spiser du ALDRI? Hvorfor?

- Wienerbrød - det er ikke så godt at det er verdt å spise det.

Hva er du opptatt av når du lager mat?

- Smaker, farger, konsistens, og ofte at det skal gå litt kjapt.

Les også:
Slik unngår Helene fristelser
Dette spiser Jan Thomas
– Mat er medisin for meg

Hvor handler du mat?

- Her i USA er det så mange enorme matbutikker. Jeg velger lavpriskjedene til basismaten. Favorittbutikken til ferske råvarer, nydelige lokale grønnsaker og frukt heter Wholefoods – en fantastisk butikk. Jeg gjør det på samme måte i Norge. Jeg velger å betale for å få gode råvarer. Vi bruker i dag utrolig mye mindre penger på mat enn vi gjorde før i tiden. Jeg synes at god kvalitetsmat er viktig å bruke penger på. Og jeg bruker heller penger på god mat enn masse småkjøp på rask mat, snop, bakevarer, vann på flaske osv.

Hva er ditt beste kokketriks?

- Skarp kniv, gode råvarer og ikke for mange smaker blandet sammen.

Del din beste oppskrift?

- Veldig rask, sunn og god:

Laksefilet i porsjonsstørrelse med skinn. Smør pesto på den skinnfrie siden og legg laksen på grillen, i en ildfast form eller i en stekepanne med lokk med skinnsiden ned. Jeg bruker oftest grillen når været tillater det, ellers bruker jeg stekepanne, for jeg synes det går fortere. Stek fisken først litt over relativt høy varme, til skinnet er brunt og fisken har begynt å skifte farge. Skru ned varmen og legg på lokket og la fisken dampe videre til den er ferdig. Da beholder du den gode saftigheten i fisken.

Serveres med naturris eller kokte gode poteter, og gjerne en kesam/yoghurtdressing hvor jeg har rørt inn litt sitron, salt og pepper og litt finhakket frisk basilikum.

Også selvfølgelig en stor og god salat ved siden av.

Dette går superraskt og alle i familien liker det. Av og til bruker jeg samme fremgangsmåte, men bytter ut hva jeg smører på laksen. Det kan være en honningsennep, soltørket tomatpuree, urtedekke osv.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere