RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dinamo Story trenger filmsuksess

Sist oppdatert:
Høyprofilerte Dinamo Story er et av de mest kostbare Dinamo-selskapene, har høy gjeld og ubetalte regninger. Nå trenger selskapet en seersuksess i Elling-klassen.

Både til spillefilmene Play, Fia og klovnene og Beautiful Country har Dinamo Story brukt Norsk filmstudio på Jar. Story har ikke gjort opp for seg.

- Nei, de er ikke ajour, bekrefter konsernøkonom i Norsk filmstudio, Marit Hansen-Tangen, til Propaganda.

- Regningene har forfalt. Vi har en del utestående. Men vi har sikret oss, sier hun. Hansen-Tangen ønsker ikke å opplyse hvor mye penger som er utestående eller hvordan de har sikret seg, men ifølge Dun & Bradstreet finnes en inkasso fra Norsk filmstudio datert 24. januar 2003, på snaue 1,1 millioner kroner.

Kredittvurderingsselskapet vurderer heller kke Story som kredittverdig.

Har Dinamo Story bedt om betalingsutsettelse?

- Nei, det har de ikke, sier Hansen-Tangen.

Dinamo Story hadde et underskudd på 365.000 kroner i fjor. Over halvparten av selskapets aksjekapital er tapt. Gjelden til selskapet er på 50 millioner kroner. 35 millioner av disse er knyttet til de tre filmene. Ni millioner er gjeld til konsernet Dinamo Norge.

Hvor mye er Dinamo Norge villig til å ofre for Story?

- Vi har ofret allerede. Nå begynner innhøstingen. De reelle inntektene begynner å komme nå, sier Jan Økern i Dinamo. Han sitter som styreformann i Dinamo Story og daglig leder i Dinamo Norge, samt som administrerende direktør for Dinamo.

Det går bra med Story, altså?

- Jo, det gjør det. Det går med overskudd i år. Vi har investert mye i det. Innhøstingen starter nå. Vi kommer til å få et overskudd i Story i år, sier Økern.

Play

Spillefilmen Play, som hadde premiere i juli, hadde bare 6-7000 besøkende. Hvis billettprisen koster 60 kroner blir inntekten på 420.000. Ifølge Norsk filmfond var budsjettet på 3,4 millioner kroner. Den eksterne finansieringen var på 2,3 millioner kroner.

- Play koster mye mindre og dermed er fallhøyden mye mindre. Jeg trodde den skulle gå bedre. Det er vist interesse rundt omkring for filmen og vi diskuterer et salg til Italia. Det er for tidlig å si om det er underskudd ennå, sier Tomas Backström, daglig leder og produsent i Dinamo Story til Propaganda.

Om det var det fine varme sommerværet, eller at folk var på ferie, Play ble ingen publikumssuksess.

- Play var en eksperimentell film. Den tok ikke av, sier Økern, men han avviser at Dinamo taper penger på den.

Det ser ut som den gikk en halv million i minus?

- Investorene dekker underskuddet. Vi finansierer alltid filmene før vi setter i gang. Det er ingen som går med direkte underskudd, sier Økern.

- Når filmen er lagd, har den verdi i 40 til 50 år. Man bør se på film som verdier over lang tid, jeg tror ikke det blir underskudd på Play på sikt, sier Backström.

Fia

Familiefilmen Fia og klovnene hadde premiere ganske nylig, i oktober. Foreløpig har 20.000 kjøpt billetter til filmen. Det er noe under forventet. Filmen hadde et budsjett på 14,2 millioner kroner, hvorav 9 millioner er støttet fra Norsk filmfond.

- 20.000 er litt svakt, men ikke så verst. Vi tror det blir en langkjører, det vil si at den kommer til å gå lenge. Den har møtt veldig konkurranse med Oppdrag Nemo. Filmen fikk distribusjonspris i Tyskland og jeg tror vi ender med å selge den til flere land, som er verdt å selge til, sier Backström. Oppdrag Nemo er Disneys siste storfilm.

Beautiful

Storfilmen Beautiful Country mistet en investor, TF1, da en av skuespillerne trakk seg, noe som førte til likviditetsproblemer, samt gjelden til Norsk filmstudio.

- Vi har et løpende forhold til Norsk filmstudio. Det betales en million når a-kopien er ferdig på Beautiful Country. Pengene kommer til oss når a-kopien er ferdig, sier Backström.

- Vi kan jo ikke betale når likviditetsstrømmen er som den er, vi må få de pengene vi skal betale. Men det er viktig å presisere at det er filmen Beautiful Country som har denne gjelden, sier Backström.

TV-serien Eldrebølgen, derimot, har slått an. Italia har kjøpt konseptet. Filmprosjektene kan gi avkastning på sikt. Dinamo har en ny film i produksjon, Andreaskorset, animasjonsfilmen Kurt blir grusom, en sitcom for TV2 og en serie om Svalbard for NRK. Summen av dette skal gi avkastning, mener Økern.

- Fordi det er lønnsomme prosjekter, i og for seg. Det er forskjell på likviditet og resultat. Vi har investert veldig mye, som med forlaget. Man jobber med prosjektene, tar inntekter underveis og fakturerer når de er levert, forklarer Økern.

Tjener dere penger?

- Det spørs hvordan du ser det. Hvis man ser det over tid, sier Backström.

Hvor mye er Dinamo Norge villig til å ofre for Story?

- Det har jeg ingen aning om, men jeg håper ikke de synes de ofrer noe. Fjernsyn- og filmproduksjon er helt andre virksomheter enn reklame. Vi har en helt annen konjukturtakt enn reklamebyråene. En spillefilm tar tre år fra start til mål. Denne verdenen er helt annerledes, sier Backström.

Jan Økern forventer et overskudd på Dinamo Story i år. Klarer dere det?

- Det får du spørre Jan Økern om, parerer Backström.

- Jeg tror de lander på en og en og en halv million i overskudd. Når du begynner er det store investeringer. Etter hvert som så har du mange ting i løypa, og innhøstingen kan begynne. Vi leter etter filmprosjekter med samme suksessgrad som Elling, sier Økern.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere